Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kalles vilda recensionstråd...

+7
Snedseglare
Monoliten
Atlas Musclecore
Svullet_Rektum
Vitus
Hammerheart
Sire-Nahvas
11 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas sön 25 mar - 9:31:10

Hammerheart skrev:Den här sångaren*
Denna sångare*
Va?
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas sön 25 mar - 9:56:05

Exciter
Thrash Speed Burn
LP och CD 2008 Canada

Genre - Speed Metal

John Ricci - gitarr
Ric Charron - trummor och pudelfrilla
Kenny Winter - sång (ny sångare igen)
Clammy - bas (ny snubbe)

SIDA A
Massacre Mountain - 10p
Det börjar med bara gitarr som ensamlirar lite innan trummorna börjar. Det låter märkligt nog som Exciter! När sången kommer in hör man att den nya sångaren har riktigt häftig röst. Han är bra! Refrängen är brutal som vanligt. Första gången jag hörde denna låten blev jag som galen! Den var ju typ bäst!! Den håller sig på topp fem i alla fall.

Thrash Speed Burn - 10p
Plattan fortsätter, efter den starka öppningen med en låt i samma stuk. Den börjar direkt med refräng. Versen är höga skrik kombinerat med arga körer. Sen när han sjunger "Let's Thrash!!" så vill man inte göra något annat. Snabbt och brutalt, precis som det ska vara.

In Mortal Fear - 7p
Härligt driv i denna låten och en bra refräng bådar för högt betyg samtidigt som den inte står ut så mycket. Den är lite för långsam för att vara snabb och den är lite för snabb för att vara midtempo så den är lite mellan.

Crucifixion - 4p
Titeln och introt bådar gott. Långsam episk gitarr över pukfills. Antingen är det en låt i stil med Shadow Of The Cross eller så tar den snart en annan vändning...känns det som...
När en tredjedel av låten har gått och det fortfarande inte har hänt något blir man besviken.
Det kommer ett bra skrik och sen händer det lite saker, men tyvärr inget som lyfter låten. Om den inte hade varit så lång hade den passerat obemärkt lättare men nu tröttnar man verkligen på den. Samma tråkiga grej som var i introt kommer tillbaka i slutet av låten.

Demons Gate - 6p
Nu låter det tufft igen. En snabb låt som för tankarna till albumets två första låtar, men refrängen uteblir vid första tillfället den borde dyka upp på och i stället blir det en dubbelvers. När refrängen väl kommer så är den inte så brutal som man vill ha den. Överlag en bra låt i alla fall.

SIDA B
Hangman - 9,5p
Har visar sångaren upp sin häftiga röst på ett ypperligt sätt. Jag gillar låtens uppbyggnad, med trummor i introt och refräng direkt i början på låten. Mycket bra låt som lätt ska på ett blandband inför sommaren!

Evil Omen - 7p
En tung låt med refräng i början. Denna är svängig på ett trevligt sätt och jag kom att tänka lite på (bandet) OverKill i versen just nu, i denna genomlyssningen.
Mot slutet av låten byter den riktning och blir snabbare med ny refräng och allt. Som en ny låt inuti låten. Spännande twist!

Betrayal - 5p
En lite konstig låt som jag inte riktigt fastnat för. Refrängen går såklart att skråla med i men låten är bara ok.

The Punisher - 7p
Låten börjar bra med trummor och redan kommer ett riff som låter intro-aktigt. Versen påminner om första låten men denna låten fastnar inte alls lika bra, men bra är det ändå.

Rot The Devil King - 9p
Denna låten bra bra melodier i versen, bryggan lyfter låten och refrängen, där satt den!
Mycket bra låt i klassiskt manér.

Genomsnitt - 7,45

mix/produktion/osv:
Mycket bra, speciellt för att vara från 2008. Sången och virveln har massa reverb, precis som det ska vara!
+10%

Slutsats:
Nya sångaren har riktigt häftig röst och stundtals tycker jag att denna plattan påminner lite om Fistful Of Metal mer än vad någon annan platta gör.
Låtmaterialet håller godkänd klass med några höga toppar som tillsammans med en lysande produktion gör denna plattan behaglig att lyssna på.

Rekommenderas till:
Människor som vill ha det som jag beskrev ovan samt fans av
Anthrax - Fistful Of Metal

Slutbetyg - 84%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Hammerheart sön 25 mar - 14:53:24

Sire-Nahvas skrev:
Hammerheart skrev:Den här sångaren*
Denna sångare*
Va?

Alltså, det heter inte "denna sångaren", utan antingen "Den här sångaren" eller "Denna sångare".

...Skulle bara vara språkpolis.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Monoliten sön 25 mar - 14:58:59

Tycker Kalles vilda recensioner borde skrivits på skånska. Det hade varit crAzy.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Svullet_Rektum sön 25 mar - 20:00:28

Deeemoonnnsss gaaaaaaateeee!
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas ons 28 mar - 12:37:35

Monoliten skrev:Tycker Kalles vilda recensioner borde skrivits på skånska. Det hade varit crAzy.
Fonetisk skrift för skånskt uttal.
Det hade varit grejer!
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas ons 28 mar - 12:40:27

Exciter
Death Machine
LP och CD 2010 Canada

Genre - Speed Metal

Lineup - samma som på förra plattan

SIDA A
Death Machine - 9p
Brutala trummor och ett snabbt riff bryter tystnaden denna morgon som jag skriver detta. Sångaren kommer in och jag känner återigen för att jämföra Udo med spaghetti. Refrängen är enkel, och den fastnar första lyssningen. Låten är snabb som vanligt och den avslutas med en serie falsetter.

Dungeon Descendants - 8p
Lite pukor fungerar som intro. Bra refräng med falsetter och ett envetet repeterande av låttiteln precis som man vill ha det.

Razor In Your Back - 7p
Snabb, men inte lika bra i versen som låtarna brukar vara. Refrängen är vanlig. Låtstrukturen bjuder inte på några överraskningar.

Pray For Pain - 6p
Låten börjar bra, som en av de bättre och versen är riktigt bra. Refrängen känns dock inte riktigt genomtänkt, ungefär som om dom inte riktigt visste var dom skulle lägga orden. Efter några lyssningar lär man sig dock var dom ligger.

Power And Domination - 5p
Dom ger sig i kast med att göra en ny, långsam episk låt på denna plattan också. Den är inte lika tråkig som Crucifixion, men det är nära.

SIDA B
Hell Fire - 7p
En snabb låt som sätter fart på plattan igen efter det sega som nyss utspelades. Bra refräng och brutala taggtrådsvrål från sångaren.

Demented Prisoners - 6p
En av de bättre refrängerna på denna plattan. Tyvärr bygger inte resten av låten upp någonting och det mesta känns som transport. Bra låt i alla fall, men medioker i Exciters diskografi.

Slaughtered In Vain - 6p
Annorlunda grepp med distad bas och trummor som intro och jag gillar det inte riktigt. Låten är dock bra, och refrängen lyfter. Låten blir dock enformig efter ett tag, tyvärr.

Skull Breaker - 9p
Trummor slamrar igång i introt och sedan kommer ett riff som låter som en svärm arga getingar. Detta är en av de bättre låtarna på plattan, med sina tvära kast i arrangemanget och ett fenomenalt gitarrsolo.

Genomsnitt - 7p

mix/produktion/osv:
Dålig. Jag vet inte hur lång tid dom hade på sig att mixa eller hur dom mixade det, men jag hade fan kunnat göra bättre på en vecka. En dag hade nog räckt... Dock är det inte så dåligt att det inte går att lyssna på.
-10%

Slutsats:
Sångaren sjunger inte riktigt lika tufft som på plattan innan, låtmaterialet upplever jag som svagare men det kan bero på produktionen också. Omslaget är fult som fan...
Det känns helt enkelt som om kontraktet var på väg att ta slut och en platta gjordes för att man var tvungen för att inte bli stämd för kontraktsbrott.

Rekommenderas till:
Denna plattan fick visserligen mig att vilja köpa mer med Exciter eftersom det var deras senaste, och den har ju ändå bra låtar. Kör på och köp, för dålig är den egentligen inte.

Slutbetyg - 60%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas lör 31 mar - 7:16:09

Jag har ingen aning om vad jag ska ta mig till nu men nu publicerar jag det sista kapitlet i denna historien.
Alla har såklart varit färdigskrivna sedan länge men jag har väntat lite med publiceringen för att inte stressa sönder alla totalt.

Läs nu denna och spara lite pengar.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas lör 31 mar - 7:22:34

Bëehler
Messages To The Dead
LP och CD 2011 Canada

Genre - Modern Metal

Lineup:
Dan Beehler - sjungande trummis
Brian Stephenson - bassist
Sean Brophy - gitarr
Scott Walsh - gitarr

SIDA A
Jet Black - 2p
Denna låten börjar med trummor, precis som plattan Unveiling The Wicked. Någon vrålar som en stucken gris. När gitarren kommer in är det tungt. Efter några korta vändor vrål byter låten riktning när börjar. Det låter som om det bara är massa saker som låter. Sången låter konstig och sen kommer någon grej som låter helt utvecklinsstört. Allting känns ostrukturerat. Rörigt. Dåligt. Sjukt. Fort är det i alla fall... När man äntligen hoppas att låten är slut så kommer introt igen.

Messages To The Dead - 1p
Ett mer melodiskt riff öppnar men efter några textråder övergår låten i någon slags meningslöst tugg. Dan skriker och vrålar ostrukturerat och jag hoppas att dom på skivbolaget blev besvikna när detta levererades som slutresultat. En bit in i låten kommer ett tungt parti med breakdowns och sånt skräp som man inte vill ha ombord. Över detta piper någonting ut titeln.

Eternal Tormentor - 2p
Jag är inte säker på att det blev en ny låt just här, för det låter som den förra. Oj! Det var den förra. Denna låten börjar snabbt men övergår snart i övre midtempo och över detta läggs det någon Ozzy-liknande sång. Sen blir det snabbt igen. Vad ända in i helvete håller dom på med? Det växlar hela tiden. Om man gillar dåligt skit kan jag rekommendera denna plattan. Efter andra refrängen blir det en ny växling men alla dessa olika grejer är alldeles för korta för att dom ska spela någon roll i låten. Man får mest känslan av att dom försöker skapa variation, och därför lägger in massa tvära kast. Resultatet blir kasst.

March Of Death - 2p
Är det en ny låt eller ytterligare ett tvärt kasst kast?
Oj...samma misstag igen? Ja...
Denna låten är genomgående snabb. Någonstans i denna gröt kan man urskilja massa skrikande.

Destitute Abuser - 1p
Denna låten för mina tankar till en låt jag har med Black Label Society. Den låten framstår som fenomenal i jämförelse med detta, och jag gillar inte ens BLS...

SIDA B
Destroy - 3p
När man läser på omslaget så ser man att denna låten är skriven av Dan Beehler och Allan Johnson, alltså samma personer som ligger bakom låtar som t ex Cry Of The Banshee och Swords Of Darkness så är det lätt att tänka sig att resultatet ska bli bra. Man hör potentialen i riffen, men tyvärr har ingen av gitarristerna koll på hur man ska spela speed metal. Detta är det närmaste man kommer bra på denna plattan. Sången i första versen påminner om den gamla goda tiden, sen förstörs allt. Dan fortsätter att skrika i stället för att sjunga.

Organized Mayhem - 1p
En tyngre låt. Jag sitter bara och skakar på huvet. Jag fattar absolut inte vad dom håller på med. Det är ingen som helst logisk eller ologisk struktur på låtarna. (lustigt att jag skrev så eftersom jag satt på dass och kunde inte kolla efter vad låten hette förrän den var slut)

In No One We Trust - 1p
En tung låt som blandas med snabba grejer och mellanbitar och dålig sång som vanligt.

Megalodon - 2p
Melodier, stråkar och poänglösa solon. Skönt, för då slipper man höra allt jävla gapande!!

Kill The Witch - 2p
Det är självaste "clint" som har skrivit denna texten. För dom som inte har Heavy Metal Maniac så kan jag berätta att det är Richard Beehler och han dog för många år redan, typ '99 tror jag. Dålig låt med konstig struktur. Den är midtempo och efter kanske halva så övergår den i att vara blastbeat tills låtens outro kommer.

The End Of The World - 5p
Akustisk gitarr och en elgitarr som spelar en melodi. Inte illa! Det fungerar faktiskt ett tag. Om man rycker loss denna från resten så hade det Varit en helt OK instrumental bit, men nu upplevs den som helt fantastisk, för äntligen är skivan slut...

Genomsnitt - 1,90909...

mix/produktion/osv:
Jag tycker att det låter skit, så det passar ju jävligt bra till denna plattan...
-5%

Slutsats:
Dan sjunger inte riktigt som han ska. Det blandas minst 5 olika typer av röster. Låtarna har ingen logisk eller ologisk struktur alls. Jag hatar denna plattan och nu ska jag lägga mig i fosterställning i badkaret i minst en timme.

Rekommenderas till:
Haha!!

Slutbetyg - 14%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Snedseglare lör 31 mar - 20:25:20

Du är ju sjuk.
Snedseglare
Snedseglare

Antal inlägg : 211
Join date : 12-03-27

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas sön 1 apr - 6:27:49

Snedseglare skrev:Du är ju sjuk.
Kan du utveckla detta?
All kritik är välkommen.
I love you
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 8 maj - 9:29:10

Sire-Nahvas skrev:
Snedseglare skrev:Du är ju sjuk.
Kan du utveckla detta?
All kritik är välkommen.
I love you
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas mån 25 jun - 23:48:22

Stone Fury
Burns Like A Star
LP 1984 USA

Genre - Dokken-metal och Led Zeppelin-hårdrock

Inköpt på Muskelrock 2012 för 30.-

Varför?
Jag hittade den i en skivaffär i Helsingborg för ett tag sedan. Jag provlyssnade den och det lät absolut köpvärt. Det blev dock inget köp den gången.
Då kostade den 50 eller 60 så jag slog till när den nu bara kostade 30.-


SIDA A
Break Down The Walls - 8p
Låten sparkar igång med ett bra riff som är typiskt för genren.
Midtempo.
Sångaren är ganska bra och har en röst i det lite högre registret. Versmelodin är repeterande utan att vara tjatig. Mycket bra!
En lagom kort brygga innan refrängen kommer igång!
Då lyfter låten! En typisk refräng som fastnar direkt. Härliga körer och bra struktur. Bra gitarrsolo senare i låten också. Melodiskt som man vill ha det!
Denna låten hade inte gjort bort sig på någon av de klassiska Dokken-plattorna.
Kanon!

I Hate To Sleep Alone - 6p
Denna låten börjar med ett bra melodiriff och det låter som en bra låt men refrängen låter mest som de sista orden i refrängen. Man är inte beredd och då missar man hooken, det som ska fastna.

Life Is Too Lonley - 7p
En lite softare låt.
Lugnt odistat intro men låten är midtempo.
Bra melodier!
Versen är bra och transporterar bra fram till refrängen där det verkligen händer!
Fastastisk melodi som påminner om något som Slaughter skulle kunna kastat ur sig. Antagligen mest på grund av sången som ligger i det ljusare registret. Bra låt som med lite bättre vers skulle kunnat få 8p.

Don't Tell Me Why - 7p
En till låt i stil med den första på plattan. Jag har inte mycket att tillägga förutom det som redan står där!

Mamas Love - 3p
Nu händer det något.
Något dåligt.
Nu börjar Led Zeppelin-delen av plattan.
Hade hela plattan varit i samma stuk som de fyra första låtarna hade detta bandet kunnat bli ett av de större inom genren (kanske).
Nu blev det inte så.
Detta är en helt annan inriktning. Detta är löst och ledigt, men framför allt: det låter som en cover.

SIDA B
Burns Like A Star - 5p
Denna börjar också som en odistad midtempo-låt.
Det känns som om den skulle kunna bli bra för det låter riktigt bra i hela första versen...faktiskt!
Sen tar låten lite fart, utan att lyfta och sen kommer refrängen som känns som en katastrof. Då tappar man liksom intresset för resten av låten. Den får dock lite poäng för att verserna är bra, speciellt första.

Tease - 3p
Bra intro men när låten väl börjar så är man där igen. Det låter som en cover. Deras dyrkan av Led Zeppelin går kanske lite överstyr.
(Eller blir det värre?)
(Häng med ända till slutet så får du se...)

Hold It - 4p
Lite bättre än förra låten. Lite mer egen men det är fortfarande inte ens en OK låt.

Shannon You Lose - 4p
Den avslutande semiballaden börjar väl helt ok fast den fångar inte intresset.
Den känns bara seg och långsam och ett pinsamt försök till att skapa något vackert. Refrängen är dock bra, men jag fattar inte. Ett texthäfte kanske hade varit på sin plats så att man vet vad låten handlar om. Nu känns den ju bara konstig.

Genomsnitt - 5,2222...

mix/produktion/osv:
Bra, men inget speciellt.

Slutsats:
Inte speciellt bra platta egentligen. Materialet är spretigt och drar åt alldeles för många olika håll.
Det är Lenny Wolf som sjunger i detta bandet och hans andra band blev ju senare anklagade för att stjäla riff och sånt rakt av från Led Zeppelin. Deras karriär tvärdog efter det.

Jag är nöjd med mitt köp. Första låten är ju så bra!

Rekommenderas till:
Folk som tycker att jag har beskrivit något bra men vänt det till något dåligt och sedan satt fel betyg.
eller
Folk som tycker att det kan vara värt att köpa en dålig platta för att få enstaka bra låtar.

Slutbetyg - 52%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av BIFFonen 666 tis 26 jun - 11:44:26

Jag har tänkt att köpa den men det har aldrig blivit av. Kanske ska göra det när jag får syn på den!
BIFFonen 666
BIFFonen 666
BIFF
BIFF

Antal inlägg : 764
Join date : 10-09-12
Age : 29
Ort : Storfors

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 26 jun - 12:44:50

Om du tycker att det verkar vara en bra platta så visst...
:)
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av ThrashDave tis 26 jun - 13:25:14

hehe köpte faktiskt den där Stone fury plattan på roadhouse records i helsingborg för ett antal år sedan efter en genomlyssning på första låten, synd att man blev lite lurad där eftersom första låten är den bästa :/
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 26 jun - 15:05:06

Jag gjorde något liknande.
Jag provlyssnar alltid på någon annan låt och jag tog bara någon annan från SIDA A som inte är den sista minns jag.
Några bra låtar fick man ju i alla fall.
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av ThrashDave tis 26 jun - 16:03:17

ja för fan A sidan är jävligt sjysst iaf, jag köpte 4 för 200:- så 50 spänn är den väl ganska värd iaf
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 26 jun - 16:33:26

Inte för 4 bra låtar bara.
:(
Dom borde gjort den som en EP i stället. Och sen lagt ner.
Då hade den varit dyr och obskyr i stället.
Haha!
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av David Junior tis 26 jun - 21:16:16

Roadhouze Records säljer inga dåliga skivor!
David Junior
David Junior

Antal inlägg : 189
Join date : 12-04-29
Age : 29
Ort : Helsingborg

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tis 26 jun - 22:02:19

Jo!
De dåliga hamnar i butiken.
De bra hamnar på tradera.
FFD
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av David Junior lör 30 jun - 14:08:42

NÄÄÄÄHÄÄ!
David Junior
David Junior

Antal inlägg : 189
Join date : 12-04-29
Age : 29
Ort : Helsingborg

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas lör 15 sep - 16:36:24

startinlägget uppdaterat med

0 = disco
1 = Sämst
2 = Sämre
3 = Dåligt
4 = Knappt ok
5 = ok men inte mer
6 = Godkänt
7 = Bra
8 = Bättre
9 = Bäst
10 = Magiskt
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas lör 15 sep - 16:37:50

Iron Maiden
S/T
LP 1980 UK

Genre - Heavy Metall

1. Prowler - 9p
Debuten sparkas igång med ett riff i ena högtalaren och en melodi i den andra. Det hörs att det är energi direkt! Mycket riktigt är detta en rätt så snabb låt.
Paul tar i och vrålar från första sekund.
Fräna gitarrdueller avlöser varandra och melodier är ett viktigt inslag i denna låten.

2. Remember Tomorrow - 10p
En mycket varierad låt med både lugna och snabba partier.
I denna låten visar Paul att han verkligen kan sjunga!
Han gör en magisk insats på denna låten men nog fan lyckades han göra den ännu magiskare (finns det ordet?) när han var i Örebro nu i år.
Skriken i slutet gjordes till max!
Ryser fortfarande när jag tänker på det...

3. Running Free - 5p
Likt ett tåg tuffar denna låten fram. Jag tycker att den är en aning seg, speciellt live, men nu är detta studioversionen vi talar om. Den är faktiskt ok men det händer inte så mycket i denna låten.

4. Phantom Of The Opera - 8p
Nu går det undan igen! Några av mina polare på högstadiet brukade lira denna på gitarr tillsammans.
Bra och varierad låt, precis som den första och även denna har spännande gitarrdueller och basen tar plats i duellen och visar sig.
Melodin som kommer vid 4:52 är skitklassisk, jävligt bra och den som inte nynnar med är skitsämst.
Jag tror för övrigt att jag råkade stjäla lite inspiration från denna låten till en av mina egna.

5. Transylvania - 6p
En godkänd instrumental låt. Lite roligare än Running Free men ändå...
Man väntar bara på att sången ska komma in!

6. Strange World - 4p
Jag brukar alltid tappa intresset när denna låten kommer. Den känns seg och jag saknar något.
Kan inte sätta fingret på vad, men Paul sjunger bra i alla fall.

7. Charlotte The Harlot - 7p
Denna väcker intresset igen men den är lite mindre bra än de andra bra låtarna bara.
Upptempo igen och tuffa riff, en sjungbar refräng som dock känns töntig. Det lugnare partiet i mitten ger bra variation innan låten fortsätter som innan.

8. Iron Maiden - 9p
Svårt att betygsätta denna.
Snabb låt med lite udda melodi. Skiljer sig mycket från resten av låtarna tycker jag men den är inte precis tråkig att lyssna på!
Hög hastiget genom precis hela låten gör detta till en riktig energi-injektion varje gång man hör den!

Genomsnitt - 7,25

mix/produktion/osv:
Skitig och rå!
Inget som varken höjer eller sänker intrycket från plattan.

Slutsats:
En bra platta och en värdig debut för ett band som senare skulle bli ett av världens största.

Slutbetyg - 73%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av ThrashDave lör 15 sep - 18:30:10

vafan Kalle,du glömde ju nr 3 Santuary som också en jävligt sjysst låt!
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 2 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet