Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Kalles vilda recensionstråd...

+7
Snedseglare
Monoliten
Atlas Musclecore
Svullet_Rektum
Vitus
Hammerheart
Sire-Nahvas
11 posters

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas lör 15 sep - 20:41:17

ThrashDave skrev:vafan Kalle,du glömde ju nr 3 Santuary som också en jävligt sjysst låt!
Den är fan inte med på skivan!
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Svullet_Rektum lör 15 sep - 22:03:47

Den är med i den ommastrade. Rätt tråkig låt. Annars är debuten en riktig höjdare. Och jag gillar Strange World som fan.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas lör 15 sep - 23:51:47

"Jag skiter i Sanctuary, en bonuslåt hör aldrig till en skiva, hur många nypressar den än må ha inkluderats på."
- Sorgfaagel
SRF-forumet

Och jag håller med 100%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas sön 16 sep - 18:53:17

Iron Maiden
Killers
LP 1981 UK

Genre - Heavy Metall

1. The Ides Of March
Ett intro till plattan. Melodisk och bra. Borde inte betygsättas eftersom det bara är ett intro!

2. Wrathchild - 7p
Bra mid-tempo dänga som gärna fastnar så hjärnan. Paul bränner av en falsett och sjunger på bra som vanligt.

3. Murders In The Rue Morgue - 7p
Ett intro som får en att tänka att detta kommer bli segt övergår strax till lite högre hastigheter.
Refrängen är bra och lätt att sjunga med i.
Härligt klämmig låt.

4. Another Life - 5p
Jag glömmer alltid bort hur denna låten går, och det är ju inget gott tecken!
När man väl lyssnar på låten så fungerar den men den är för anonym för sitt eget bästa!
Den har dock bra gitarrmelodier och bra driv. Tuffa trummor i början!
I mitten av låten ökar dom tempot ett litet tag för att sedan fortsätta som innan.
Det är inget fel på denna låten egentligen.

5. Genghis Khan - 5p
En instrumental låt som kommer väldigt olägligt med tanke på förra låten...
Dock är det ett jävla ös i den men man väntar bara på sången...

6. Innocent Exile - 4p
Här dippar skivan rejält. Ytterligare en anonym låt precis som låt nr4 på denna skivan.

7. Killers - 8p
Fantastiskt intro och gitarrmelodin (när låten kommer igång) är svintuff.
Paul skriker halsen av sig nästan och det är sorgligt att tänka på att han ska lägga av. Bra låt, kanske bäst på plattan också!

8. Prodigal Son - 2p
Såhär gör man inte!
Jag har avskytt denna låten sedan första gången jag hörde den och jag hittar fortfarande inget med den och som är bra eller som får mig att vilka lyssna på den!
SEEG!!!

9. Purgatory - 6p
Nu går det äntligen undan! Det behövs verkligen och denna låten har bra gitarrmelodier, som man vill ha det och en fantastisk sånginsats från Paul gör inte saken sämre!
Denna låten är lite anonym men den kommer att växa med tiden för mig skulle jag gissa.
Sångmelodin i versen får mig bara att tänka på StormWitch dessutom och det är ju bra!

10. Drifter - 6p
Tokyo Blade har också en låt som börjar med samma typ av skrik om jag inte tänker helt fel nu.
Denna låten är bra/dålig på ett konstigt sätt. Den har inte heller någon refräng som fastnar men den har så bra riff och melodier så att det räcker till godkänd poäng!

Genomsnitt - 5,55555...

mix/produktion/osv:
Kanske lite bättre än debuten men fortfarande inget extra!

Slutsats:
Inte alls lika bra som debuten. Av alla deras album från 80-talet är detta den jag lyssnat minst på.
Denna plattan är inget jag skulle slå på om jag blir sugen på att höra Iron Maiden utan det blir att man hoppar över denna och lyssnar på en annan platta som är bättre i helheten i stället.

Slutbetyg - 55%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Carrion sön 16 sep - 20:02:47

Lite bättre produktion? Rätt jävla mycket bättre. Är ju fan Martin Birch som proddat skiten. Finns ju ingen bättre man kan hitta. Roy Thomas Baker isf men det finns mer skit i hans CV.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Svullet_Rektum sön 16 sep - 20:23:08

Själv föredrar jag produktionen på den första! Lite mer crisp och mer härligt 70-talssound.

Men jag håller med Kalle. Killers är nog deras sämsta från 80-talet. Hade dock gett Purgatory mer poäng. Den är bäst tillsammans med titelspåret!
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas mån 24 sep - 17:26:12

Iron Maiden
The Number Of The Beast
LP 1982 UK

Genre - Heavy Metall

1. Invaders - 8p
En riktig höjdare till öppnare.
Pang på!
Melodiska riff och bra tryck hela låten igenom och en mycket bra refräng.
Nya sångaren visar upp rösten och en och annan hög ton slinker också med.

2. Children Of The Damned - 6p
En låt som är lugnare i början och ökar mot slutet.
Egentligen är den bra men jag vet inte varför men det är något litet med låten som jag irriterar mig på som gör att betyget bara blir godkänt.
Bruce tar i och visar att han är rätt man för jobbet i alla fall.

3. The Prisoner - 8p
En till låt med gött driv och bra melodier. Härlig och glad refräng med en lite roligt melodi på basen.
Helt plötsligt händer något.
Det kommer ett gitarrsolo som går att nynna med i. Riktigt tuff bit.

4. 22 Acacia Avenue - 7p
Början av verserna är riktigt tuffa, nästan magiska. Refrängen är hyfsad.
Efter andra versen händer inte så mycket spännande. Slutet på låten känns lite långdraget också faktiskt.

5. The Number Of The Beast - 8p
En av deras största hits, men jag har svårt att se den med kritiska ögon. Det är en jävligt bra låt men man har hört den så många gånger så man vet inte hur man ska lyssna på den längre!
Man kan ju nästan hela texten och alla solon skriker man med i också...

6. Run To The Hills - 8p
En av världens mest kända låtar inom genren känns det som.
I övrigt, se låten ovan!

7. Gängland - 9p
Tuffa trummor i början och lite udda toner i en låt som tillsammans med den första från plattan visar hur NWOBHM det kan låta om Iron Maiden ibland.
Riktigt tuff låt och häftigt solo! Jag har alltid gillat denna låten (och jag tror att jag röstade på den när det var omröstning senast) men under denna inlyssningen har den fastnat lite extra för mig så denna kommer jag att slänga på något blandband inom en nära framtid. Jävlar vad energisk låt detta är egentligen.
Lätt bäst på plattan!

8. Hallowed Be Thy Name - 8p
Bra och varierad låt med härliga melodier, både på gitarr och sång!
Häftig låt som aldrig borde plockats bort från setlisten.

Genomsnitt - 7,75p

mix/produktion/osv:
Bra, ren och stilig men fortfarande inget som ger pluspoäng i min värld.

Slutsats:
Det är svårt att lyssna på denna plattan och Iron Maiden överlag utan att tänka på att dom typ är världens största band som spelar Heavy Metal och hur dom låter live.
Många av låtarna på denna plattan förtjänar en och annan pluspoäng för att de blir så bra live, men nu är det en studioplatta man betygsätter.
Mycket jämn skapelse!

Slutbetyg - 78%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Svullet_Rektum tis 25 sep - 17:52:54

Nu måste du ju recensera alla deras plattor!

Och Hallowed 8/10? Du är galen.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Carrion tis 25 sep - 22:29:12

Svullet_Rektum skrev:Och Hallowed 8/10? Du är galen.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas ons 26 sep - 10:18:15

Svullet_Rektum skrev:Nu måste du ju recensera alla deras plattor!
Ja

Svullet_Rektum skrev:Och Hallowed 8/10? Du är galen.
Min åsikt är inte fakta.
Min åsikt är inte någon annans åsikt heller.
:)
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas fre 28 sep - 19:12:20

Iron Maiden
Piece Of Mind
LP 1983 UK

Genre - Heavy Metall

1. Where Eagles Dare - 8p
Att komma som ny trummis i ett, redan då, stort band och öppna såhär...ja...
Riktigt bra låt och Bruce gör nog sig bästa sånginsats i denna låten.

2. Revelations - 4p
Jo, det svänger ju och så men jag fattar inte denna låten.
Den har lite bra melodier och så samt återkommande textrader som skulle kunna vara typ refräng men jag får inte riktigt "den där känslan" av denna låten och jag är aldrig sugen på att höra den.

3. Flight Of Icarus - 8p
Häftiga gitarrgrejer i versen och lättsjungen refrängtext i samband med nostalgi gör detta till en låt som jag tycker mycket om.
När denna släpptes som singelspår innan albumet så tyckte alla att dom var sellouts, såklart.

4. Die With Your Boots On - 8p
En riktigt glad låt.
Jag gillar uppbyggnaden i låten och refrängen är bra.
Borde blivit en hit.
Typ.
Bäst på plattan i dagsformen.

5. The Trooper - 8p
I stället för refräng är det ett litet "skrik med i detta" parti och denna låten vilar mest på sin stabila vers och de bra melodier som gitarrerna frambringar!

6. Still Life - 8p
Mycket tuff bit och Bruce sjunger som besatt. Tuffa riff och onda melodier varvas med en glad refräng.

7. Quest For Fire - 8p
Mycket 8p blir det men denna plattan är en ytterst jämn skapelse och ingen låt känns särskilt mycket bättre eller sämre än någon annan.
Denna låten har ganska rolig text, på ett bra sätt och mycket härligt driv.

8. Sun And Steel - 8p
Glad och bra dänga.
Inte mycket att tillägga så plocka lite valfri passande text från föregående låtar.

9. To Tame A Land - 3p
Jag tycker att denna låten är dålig och den enda biten jag minns är basspelet som återanvändes i sista låten på nästa platta.

Genomsnitt - 7

mix/produktion/osv:
Lite tunn men det är inte så illa att man tänker på det hela tiden och därför blir det inga minuspoäng.

Slutsats:
Oerhört jämnt resultat.
Jag är överraskad men efter att ha skummat igenom plattan snabbt en extra gång efter lyssningen kan jag konstatera att den känns ruskigt jämn!

Slutbetyg - 70%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas lör 29 sep - 18:21:03

Iron Maiden
Powerslave
LP 1984 UK

Genre - Heavy Metall

1. Aces High - 9p
Jävlar! Vilken låt.
Den går fort och den har snabba riff och bra sång och refrängen skriker man med i och pang!
Låten är slut.

2. 2 Minutes To Midnight - 9p
Denna låten var med i GTA-VC så jag har hört den ett antal gånger.
Nästan exakt lika bra som förra låten men inte riktigt. Sen kommer det ett litet break i låten som lyfter oerhört och minnen från ett fantastiskt bra datorspel dyker upp i huvudet som fotografin.
Nostalgisk blir man och det är nog dags att plocka fram ett av de bästa spel som någonsin gjorts, snart igen.

3. Losfer Words (Big 'Orra) - 3p
Denna låten är ganska tråkig men till skillnad från de tidigare instrumentala låtarna de har haft så väntar man inte på att sången ska komma in i låten alla fall.
Man väntar på att låten ska ta slut...

4. Flash Of The Blade - 5p
En helt OK låt som förutom ett riktigt tufft introriff (och ett break i mitten som ger mig Yngwie-vibbar) inte har speciellt mycket att komma med, trots att jag försökt lyssna in mig på den lite extra.

5. The Duellist - 5p
Samma känsla uppstår i denna låten fast denna har inte något tufft intro.
Lite trallvänligt här och där men ingen höjdare.

6. Back In The Village - 6p
Denna är ganska tuff men dock har den fastnat alldeles för dåligt just nu för att jag ska kunna ge högre betyg. Den ska läggas på ett blandband någon gång för att se om jag kanske kan få lite annat perspektiv på den!
Sjukt coolt refräng-gitarreri om inte annat...

7. Powerslave - 7p
Nu blev det bra igen, med en låt som innehåller bra variation och spännande passager.
Lite udda körer i refrängen men jag tycker att det blir coolt.
Lite orientallisk känsla i versen.

8. Rime Of The Ancient Mariner - 10p
Jag var osäker på betyget på denna, för jag kan inte hela texten men om 9p representerar "bäst" så är 10p en klass för sig.
Där hamnar denna låten.
Den är magisk!
"den där långa episka låten som avslutar plattan"
HÄR gjorde dom allting rätt.

Genomsnitt - 6,75

mix/produktion/osv:
Bäst hittills. Alla instrument träder fram och tar plats utan att dränka de andra.
Tydlig produktion som fan!

Slutsats:
Halvdan och ojämn.
Riktigt höga toppar!

Slutbetyg - 68%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Svullet_Rektum sön 30 sep - 13:11:16

En rättvis recension. Hade gett lite mer poäng till Powerslave p.g.a. solosektionerna dock! flower
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas mån 1 okt - 19:03:46

Du får också en blomma!
flower
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas sön 7 okt - 20:25:28

Iron Maiden
Somewhere In Time
LP 1986 UK

Genre - Episk Heavy Metal

1. Caught Somewhere In Time - 9p
Öppnar starkt, melodiskt, snabbt och hårt.
En mycket bra låt.
Går inte att förklara vad det är som är bra men jävlar vilken energi man får direkt när denna drar igång!
Allsång och skrik!

2. Wasted Years - 10p
Jävlar vilket magiskt intro!
Följs upp av fantastiska verser och skrikvänlig refräng. Alla melodier känns bara så...bra!
Sen kommer ett solo/mellanspel-parti som är så jävla bra, trots att det egentligen bara är introt igen!
När det riktiga gitarrsolot kommer är det jävligt bra!

3. Sea Of Madness - 7p
Sjukt udda intro men när man tänker på det så är det ändå lite coolt.
Dock har inte denna låten samma "tryck" som de andra. Jävligt bra låt.
Coolt i mitten med ett lugnare parti och det lyfter hela låten!

4. Heaven Can Wait - 8p
Verserna påminner mig om Invaders men refrängen känns så barnslig på något sätt tycker jag.
Bra låt i alla fall och körgrejen är bara så mäktig!

5. The Loneliness Of The Long Distance Runner - 10p
Snabbaste låten, vilket är passande med tanke på vad den handlar om!
Denna går jag runt med i huvet hela tiden känns det som.
När det är såhär bra går det såklart inte att sätta fingret på exakt vad det är som är så bra men gitarren som är när låttiteln skriks ut är fantastisk, efterföljande melodigrej är magisk och gitarrsolot är inte av denna värld.
Denna låten förtjänar att höras en extra gång!

6. Stranger In A Strange Land - 8p
En mellantempolåt som har det härliga "stå och gunga i takt" drivet.
Bra och storslagen!

7. Deja-Vu - 8p
En till snabbing som handlar om att känna igen sig.
Påminner om låt 5 väldigt mycket på ett bra sätt. Jag stod och valde mellan 8 och 9 men konstigt nog så passade inget av det in kände jag!
Knepig låt...fick bli 8...

8. Alexander The Great - 6p
En till lång och episk låt som avslutar plattan.
Den är inte ens i närheten av förra albumets avslutare, men den är inte heller lika kass som To Tame A Land för jag har aldrig tråkigt när jag lyssnar på denna!
Godkänd med marginal.
Vissa bitar är riktigt bra medans andra inte är lika kul.

Genomsnitt - 8,25

mix/produktion/osv:
Jag gillar den sjukt mycket och det känns som om någon har viftat med en trollstav och sen har allt blivit helt galet bra bara.
RoffTjoffPoff
LIXOM!!!
+10%

Slutsats:
Den jag gillar mest.
Resultatet blev lägre än förväntat men det tar inte bort det faktumet att detta är en sjukt bra platta!

Slutbetyg - 93%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Svullet_Rektum mån 8 okt - 8:34:48

Woah. The Loneliness får 10? Det är ju en väldigt bortglömd låt annars. Kan ju hålla med i övrigt. Väntar på nästa recension, vilken råkar vara min favoritplatta...
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sire-Nahvas tor 8 nov - 18:58:18

Iron Maiden
Seventh Son Of A Seventh Son
LP 1988 UK

Genre - Episk Heavy metall / Progressiv Metall

1. Moonchild - 8p
De fortsätter på samma spår som på förra albumet med lite episka inslag och denna låten är en bra öppnare.
Snabb och med bra refräng.

2. Infinite Dreams - 7p
En låt i samma stuk som 2a låten på 3e plattan.
Lugn i början och ökar i slutet. Vet ej varför men denna känns bättre just nu. Bra skrik som fan när låten ökar i hastighet, men sen händer det inte mycket. Höjer från 6p till 7p trots allt... Bra melodier har den i alla fall.

3. Can I Play With Madness - 7p
Något fjantig låt men den är ändå inte dålig bara för det. Tänker visserligen på Van Hälen - Jump i refrängen, fast detta är hårdrock.

4. The Evil That Men Do - 7p
Påminner mig om Wasted Years fast med dålig brygga.
Bra låt ändå. Jag gillar den!

5. Seventh Son Of A Seventh Son - 5p
Långsam och episk. Ett parti i mitten som för tankarna till sista låten på 5e plattan. Når inte riktigt ända fram för min del dock.
OK men inte mer.

6. The Prophecy - 3p
Förstår inte denna låten. Vadå refräng? Jag uppfattar inget som fastnar alls i denna låten förutom alla melodier, men jag tycker ändå att denna låten är dålig och alltid när jag lyssnar på denna plattan så tappar jag fokus här och i låten innan.

7. The Clairvoyant - 6p
Låten börjar bra men jag har helt ärligt ingen aning om hur den går förrän jag väl hör den. Bra refräng!

8. Only The Good Die Young - 8p
En bra och snabb låt som fastnar i hjärnan! Denna sjunger man gärna med i.

Genomsnitt - 6,375

mix/produktion/etc:
Bra, typ som förra plattan fast jag upptäckte nyss att virveln låter lite väl tråkig.

Slutsats:
Denna plattan har växt för mig under inlyssningen nu men den når fortfarande inte riktigt ända fram.

Slutbetyg - 64%
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Kalles vilda recensionstråd... - Sida 3 Empty Sv: Kalles vilda recensionstråd...

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 3 Föregående  1, 2, 3

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet