Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Iron Maiden 2013

+17
David Junior
Sictorment
Fidde
Jandelin
BIFFonen 666
ThrashDave
Antagonist
Scullicon
Torzul
Hammerheart
Halonen666
Sire-Nahvas
Carrion
Karate-Molin
Tompus
pompepg
Svullet_Rektum
21 posters

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Iron Maiden 2013

Inlägg av Svullet_Rektum tis 25 sep - 7:58:27

Det är med darrande händer och sädesvätskedrypande kalsonger som jag läser att självaste Iron Maiden - världens hårdaste band - kommer att spela i Stockholm sommaren 2013 med antagligen den bästa setlisten hittills. Länge har jag önskat att de spelade lite mer bortglömda låtar och nu har mina drömmar till stor del uppfyllts.

Setlist inom spoiler för de som ej vill veta:

Spoiler:

must not fap
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av pompepg tis 25 sep - 8:11:55

Blir bäst!
pompepg
pompepg

Antal inlägg : 567
Join date : 10-02-01
Age : 31
Ort : Örebro/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Tompus tis 25 sep - 10:04:43

Svullet, du summerade detta jävligt bra. Detta måste jag dra på.
Tompus
Tompus

Antal inlägg : 657
Join date : 10-06-20
Age : 29
Ort : Fagersta

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Karate-Molin tis 25 sep - 10:12:58

Ja men hallå där!
Detta låter verkligen lovande.
Karate-Molin
Karate-Molin
Black Dwarf
Black Dwarf

Antal inlägg : 2829
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Kristinehamn.

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Carrion tis 25 sep - 11:48:45

Bäst för dem att de lirar i Götet också.
Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av pompepg tis 25 sep - 18:21:59

Ska bli ballt att se dem i nya arenan!

Hoppas på mer från Seventh Son så blir det perfekt!
pompepg
pompepg

Antal inlägg : 567
Join date : 10-02-01
Age : 31
Ort : Örebro/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Sire-Nahvas ons 26 sep - 15:46:42

de kommer knappast att ändra setlisten men den är helt OK tycker jag
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Halonen666 ons 26 sep - 16:36:47

Funderar ändå att dra på detta!
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Svullet_Rektum ons 26 sep - 17:20:19

Det enda som är lite ruttet är att de inte spelar Infinite Dreams, vilket de gjorde på Maiden England-turnén och låten var dessutom en singel för plattan de turnerade för... Ah well!
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Hammerheart ons 26 sep - 21:19:21

Är folk verkligen så djävla förvånade och överlyckliga att Maiden kommer till Sverige och spelar? Maiden är ju alltid bra osv. osv. men att de spelar i Sverige under sommarsäsongen är ju knappast någonting... extremt exklusivt...
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Torzul tor 27 sep - 7:49:00

Är det någon som har koll på hur många gånger de spelat i Sverige?
Torzul
Torzul

Antal inlägg : 168
Join date : 12-06-04
Age : 88
Ort : Alvesta

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Scullicon tor 27 sep - 8:02:17

Såg Maiden ett par gånger en gång i tiden, Var kul att ha gjort det,
Men att betala dyrt för att se dem som Banhammer säger näst intill varje sommar. Nee. Så bra va dem aldrig.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Svullet_Rektum tor 27 sep - 14:58:25

Hammerheart skrev:Är folk verkligen så djävla förvånade och överlyckliga att Maiden kommer till Sverige och spelar? Maiden är ju alltid bra osv. osv. men att de spelar i Sverige under sommarsäsongen är ju knappast någonting... extremt exklusivt...

Har du ens sett SETLISTEN?
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av pompepg tor 27 sep - 15:18:55

Svullet_Rektum skrev:
Hammerheart skrev:Är folk verkligen så djävla förvånade och överlyckliga att Maiden kommer till Sverige och spelar? Maiden är ju alltid bra osv. osv. men att de spelar i Sverige under sommarsäsongen är ju knappast någonting... extremt exklusivt...

Har du ens sett SETLISTEN?

Setlisten har varit bättre de två senaste gångerna de varit här. Inget fel på denna men de tidigare var fan roligare.
pompepg
pompepg

Antal inlägg : 567
Join date : 10-02-01
Age : 31
Ort : Örebro/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Svullet_Rektum tor 27 sep - 16:08:43

pompepg skrev:
Svullet_Rektum skrev:
Hammerheart skrev:Är folk verkligen så djävla förvånade och överlyckliga att Maiden kommer till Sverige och spelar? Maiden är ju alltid bra osv. osv. men att de spelar i Sverige under sommarsäsongen är ju knappast någonting... extremt exklusivt...

Har du ens sett SETLISTEN?

Setlisten har varit bättre de två senaste gångerna de varit här. Inget fel på denna men de tidigare var fan roligare.

Äh, förra året var väl inget att hurra över?
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Hammerheart tor 27 sep - 16:11:23

Hade Maiden gjort något superframträdande med alla ex-medlemmar och ett Samson-set med Dickinson + eventuellt några andra medlemmar ur det bandet. Så hade jag absolut förstått entusiasmen.

När det gäller Maiden för min del, så kvittar setlisten ganska hårt, eftersom alla Maidens låtar ligger på samma nivå och bör uppskattas lika mycket. Så bör man tycka gällande alla band man (uppenbarligen) dyrkar.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Svullet_Rektum tor 27 sep - 16:14:19

Hammerheart skrev:eftersom alla Maidens låtar ligger på samma nivå och bör uppskattas lika mycket. Så bör man tycka gällande alla band man (uppenbarligen) dyrkar.

Verkligen inte. Vissa låtar är fan inte bra och ett band kan inte hålla samma form för alltid.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Hammerheart tor 27 sep - 16:17:33

Iron Maiden kan. Judas Priest kan (bortsett ifrån kanske Turbo-plattan som egentligen bara handlade om ett försök att slå igenom ordentligt kommersiellt, samt kanske Ripper-plattorna som verkligen hade potential om Halford hade sjungt. Allt annat är ju guld). King Diamond och Mercyful Fate kan definitivt. Black Sabbath kan om några. Det finns en lista man kan göra av detta.

Jag hade nog hellre sett en setlist med Iron Maiden där de bara körde låtar som inte finns med på någon "Best of" eller något.

Och bara för att ett band förändras musikaliskt innebär inte uteslutande att bandet blir sämre. Verkligen inte.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Svullet_Rektum tor 27 sep - 16:55:16

Men alla banden du nämner har utan tvekan sett bättre dagar. Halford har ju nästan ingen röst kvar och Ozzy låter om möjligt sämre än någonsin. Vissa av gubbarna börjar närma sig 70 bast! Och även om jag gillar Maidens senaste plattor (gillar inte 90-talsplattorna med undantag för några enstaka låtar) så har de inte mycket att sätta upp emot 80-talsplattorna, till exempel.

Där kan jag däremot hålla med. Det hade såklart varit det bästa (IMO) men det lär inte hända.

Nej, inte per definition. Däremot innebär förändring av något som är så monumentalt för ett band att lyssnarna påverkas och åsikter förändras.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av pompepg tor 27 sep - 17:51:50

Svullet_Rektum skrev:
pompepg skrev:
Svullet_Rektum skrev:
Hammerheart skrev:Är folk verkligen så djävla förvånade och överlyckliga att Maiden kommer till Sverige och spelar? Maiden är ju alltid bra osv. osv. men att de spelar i Sverige under sommarsäsongen är ju knappast någonting... extremt exklusivt...

Har du ens sett SETLISTEN?

Setlisten har varit bättre de två senaste gångerna de varit här. Inget fel på denna men de tidigare var fan roligare.

Äh, förra året var väl inget att hurra över?

Mjo, snäppet roligare än denna. Större delen av de låtar som jag uppskattar mest är från Brave New World och framåt + Seventh Son. Så visst, det ska bli skoj med lite mer från den plattan.
Aja ses där!
pompepg
pompepg

Antal inlägg : 567
Join date : 10-02-01
Age : 31
Ort : Örebro/Borås

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Tompus tor 27 sep - 17:53:32

En polare ska fixa biljett åt mig, så jag kommer, förutsatt att han får tag på biljetter.
Tompus
Tompus

Antal inlägg : 657
Join date : 10-06-20
Age : 29
Ort : Fagersta

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Hammerheart tor 27 sep - 18:18:52

Svullet_Rektum skrev:Men alla banden du nämner har utan tvekan sett bättre dagar. Halford har ju nästan ingen röst kvar och Ozzy låter om möjligt sämre än någonsin. Vissa av gubbarna börjar närma sig 70 bast! Och även om jag gillar Maidens senaste plattor (gillar inte 90-talsplattorna med undantag för några enstaka låtar) så har de inte mycket att sätta upp emot 80-talsplattorna, till exempel.

Där kan jag däremot hålla med. Det hade såklart varit det bästa (IMO) men det lär inte hända.

Nej, inte per definition. Däremot innebär förändring av något som är så monumentalt för ett band att lyssnarna påverkas och åsikter förändras.


Tja, till skillnad ifrån mängden så brukar jag även kunna acceptera skivor som Mob Rules och Headless Cross som Black Sabbath-plattor (Det står ju faktiskt "Black Sabbath" på skivan...). Ozzy är ju således inte något tvång för mig när det gäller Black Sabbath och ärligt talat börjar jag undra om jag egentligen inte uppskattar Tony Martin-eran mest med det bandet. Black Sabbath har helt enkelt aldrig släppt en dålig skiva. Oavsett vem som sjunger på den och allt förtjänar att uppmärksammas.

Halford var fantastiskt fram till 2004 åtminstone (Disney House of Blues-liveplattan med hans soloband... ÅÅÅÅÅÅÅÅÅH). Han var inte i jätteform på Sweden Cock förra året, men jag såg ett par videos ifrån ett par konserter i år då Halford verkligen levererade. Halford kanske inte kan sjunga som han gjorde på Sad Wings of Destiny och inte har kunnat på ett tag. Men att han inte skulle ha någon röst kvar är det dummaste jag någonsin har hört. Dessutom, bara för att Halford kanske inte kan sjunga med samma kapacitet idag, betyder det inte nödvändigtvis att musiken i sig blir på något sätt dålig.

Och har Maiden verkligen förändrats så mycket musikaliskt? Jag anser att de har kört på ett fungerande koncept sedan sin start. Blaze-plattorna tycker jag inte det är särskilt mycket fel på, om man tar det för vad det är liksom. Möjligtvis att det nyare materialet är lite mer torrt. Men det beror nog även mycket på produktionsvärden och att folk blir äldre och mindre kapabla till samma energi och prestation som de gjorde när de var yngre. Det är egentligen helt irrelevant, eftersom det är nästa sommar du ska se dem och inte för 30 år sedan.

Poängen var, att om man verkligen brinner så mycket för ett band som ni verkar göra, så tycker jag att ni borde kunna ta till er det mesta av materialet som bandet skapat...
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Antagonist tor 27 sep - 19:01:52

Jag hade gått dit för att höra Phantom of The Opera, sen gå jävligt kvickt därifrån.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Svullet_Rektum tor 27 sep - 19:09:49

Hammerheart skrev:Halford var fantastiskt fram till 2004 åtminstone (Disney House of Blues-liveplattan med hans soloband... ÅÅÅÅÅÅÅÅÅH). Han var inte i jätteform på Sweden Cock förra året, men jag såg ett par videos ifrån ett par konserter i år då Halford verkligen levererade. Halford kanske inte kan sjunga som han gjorde på Sad Wings of Destiny och inte har kunnat på ett tag. Men att han inte skulle ha någon röst kvar är det dummaste jag någonsin har hört. Dessutom, bara för att Halford kanske inte kan sjunga med samma kapacitet idag, betyder det inte nödvändigtvis att musiken i sig blir på något sätt dålig.

Av de klippen jag har hört/sett så är det inte mycket att hurra för. En skugga av sitt forna jag, så att säga.
Nej, men helhetsintrycket blir såklart sämre.

Hammerheart skrev:Och har Maiden verkligen förändrats så mycket musikaliskt? Jag anser att de har kört på ett fungerande koncept sedan sin start. Blaze-plattorna tycker jag inte det är särskilt mycket fel på, om man tar det för vad det är liksom. Möjligtvis att det nyare materialet är lite mer torrt. Men det beror nog även mycket på produktionsvärden och att folk blir äldre och mindre kapabla till samma energi och prestation som de gjorde när de var yngre. Det är egentligen helt irrelevant, eftersom det är nästa sommar du ska se dem och inte för 30 år sedan.

Som med alla andra band så märker med fler nyanser och smågrejer i musiken ju mer man lyssnar. Jag tycker att de har ändrat soundet men behållt konceptet och kärnan av musiken, om du förstår vad jag menar. Tycker faktiskt att alla 90-talsplattorna är rätt torra och sömniga medan 2000-talsplattorna är mycket mer intressanta.

Hammerheart skrev:Poängen var, att om man verkligen brinner så mycket för ett band som ni verkar göra, så tycker jag att ni borde kunna ta till er det mesta av materialet som bandet skapat...

Tycker faktiskt tvärtom. Jag lyssnar på musik som jag tycker är bra och inte för att det är ett band jag gillar i stort. Vad är poängen med att tröggla sig igenom en tråkig skiva bara för att det är ett band man gillar? Sen att exempelvis Maiden ändå har hållt en hög nivå om man jämför med många andra band är inte så viktigt. Jag lyssnar på guldkornen av ett band och avfärdar det jag inte gillar så blir min musiklyssningserfarenhet mycket rikare.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Hammerheart tor 27 sep - 19:36:15

Vettifan. Är det ett band man verkligen brinner för, så är det väl ganska naturligt att man i alla fall försöker förstå de plattorna man kanske inte uppskattar lika mycket? Ofta brukar det visa sig att de plattorna man uppskattar minst med ett band, är otroligt djävla bra, om man faktiskt tar sig tid åt att förstå sig på skivan. Inte att man bara lyssnar och säger "ÄH, det är ju inte Piece of Mind!" och stänger av!


Men, men. Åter till konserten då!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Iron Maiden 2013 Empty Sv: Iron Maiden 2013

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 4 1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen

 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet