Metallica
+26
Svartesmeden
Scullicon
M-Morbid
BIFFonen 666
MetalManiac87
Stenberg
HKuttner
ElectricWizard
piik
Hammerheart
Bobbafett
Sictorment
Vitus
Monoliten
Carrion
Wolvie
Atlas Musclecore
Bestial Death
pompepg
Halonen666
Karate-Molin
Geten
Jandelin
Svullet_Rektum
Friberg
Sire-Nahvas
30 posters
Metalforum Exiles :: Musik :: Hårdrock
Sida 4 av 8
Sida 4 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Sv: Metallica
HKuttner skrev:Atlas Musclecore skrev:Men Metallica känns som ett sånt där band där man har hört mint 2-3 skivor av, även om man inte är hårdrockare! (Sedan att det förmodligen är den svarta, And Justice for All och/eller Master of Puppets är en annan femma!)
Sedan generellt som hårdrockare borde man ha exponerats lite för mer än så via vänner och bekanta.
I alla fall, tycker att det de gjorde gjordes bättre av andra senare, och det de gjorde var inte eget nog för att tyckas intressant i jämförelse.
Så eftersom du är hårdrockare måste du bara lyssna på hårdrock som ingen "inte hårdrockare lyssnar på"? Kan vara det mest vaga och hemska argument jag hört på flera år.
Så du grundar delvis dina åsikter på att du slö lyssnat från vänner? Det visar bara vilka starka argument du har för dem och att du verkligen kan stå för dina åsikter!
Det senare du skrev är ... hmm ... nej ... hmm ... ja, jag är mållös och jag har inget mer att säga nu.
Tänker inte fortsätta någon diskussion med dig förens du börjar faktiskt läsa och förstå vad som är skrivet, slutar dra förhastade slutsatser och lägga ord i munnen på mig som jag inte har sagt.
Kom an då, vi kan träffas öga mot öga och jag kan säga till dig att Metallica inte är något speciellt. Att bandet var banbrytande och hade några schyssta plattor i början av karriären är det ingen som seriöst kan säga emot. Sedan om de inte ger den enskilde lyssnaren känslan av att vara något utöver det vanliga är bara subjektivt och det borde du respektera. Jag gillar t.ex. inte Bay Area-soundet förutom vissa undantag och Metallica var för "safe" för mig. Då lyssnar jag hellre på Exodus - Bonded by Blood.HKuttner skrev:Det är väll därför jag ogillar forum i dagens läge för det skriver bara folk med så jävla mycket åsikter bakom skärmen och sedan när man tar det personligen, öga mot öga så är käften helt stängd.
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
troc också att nubebn menar att man MÅSTE köpa alla metallicas album och lyssna på dom varje dag innan man har rätt att uttrycka sig om deras musik överhuvudtaget.
jafg har hört deras plattor ett flertal gånger hos kompisar och mer eller mindre bekanta + random låtar på fester OSV men oavsett om de har spelat igenom hela plattan en eller flera gånger så är det verkligen ingenting som jag blir jätteintresserad av att lyssna på när jag är själv för jag kommer inte ifrån det faktum att jag tycker att metallica gör och gjorde ganska tråkig musik. första plattan är bra men inte mer än så. (jo...kanske lite men inte världens bästa precis...)
jafg har hört deras plattor ett flertal gånger hos kompisar och mer eller mindre bekanta + random låtar på fester OSV men oavsett om de har spelat igenom hela plattan en eller flera gånger så är det verkligen ingenting som jag blir jätteintresserad av att lyssna på när jag är själv för jag kommer inte ifrån det faktum att jag tycker att metallica gör och gjorde ganska tråkig musik. första plattan är bra men inte mer än så. (jo...kanske lite men inte världens bästa precis...)
Sire-Nahvas- Fast Taker
- Antal inlägg : 2630
Jag får väl erkänna att jag är en av dom som blivit inkörd på Metallica av olika anledningar. Först tyckte man väl att namnet lät coolt och när man väl började lyssna på dom, särskilt de tidiga material, så var saken klar. Att Metallica blivit så stora utanför metalfacket är ju just pga deras kommersiella genombrott med radiosinglarna från svarta plattan. Om man bortser från "Sandman", Sad But True" och de två balladerna, så finns det faktiskt låtar på den skivan som minner än del om deras rötter, så att säga. T.ex. "Hoiler Than Thou", "Through The Never" och "The Struggle Within" skulle kunna vara hämtade ifrån Master of Puppets om det inte hade varit för den rumsrena produktionen på albumet.
När det gäller Load och Reload så är dessa också en återgång till deras rötter, men inte till metal, utan till punk/hardcore. Särskilt Reload tycker jag låter väldigt punk och riffen på dessa båda skivor känns väldigt Motörhead/Thin Lizzy-inspirerade. Det kanske inte är några metalalbum, och definitivt inte thrash, utan bara en annan sida av deras musikaliska repertoar. Strax efter kom ju även Garage Inc. där de ju hyllar alla sina favoriter, inom både NWoBHM (med Mercyful Fate som undantag), punk och t.o.m. country.
Även Slayer gick ju tillbaka till hardcorerötterna på 90-talet och många är ju av den uppfattning att t.ex. Megadeth och Anthrax "övergav" sitt ursprungliga sound under 90-talet, men nu har ju dom flesta återgått till rötterna även om det aldrig kan bli som det var på Kill 'Em' All/Peace Sells/Reign In Blood-tiden.
När det gäller Load och Reload så är dessa också en återgång till deras rötter, men inte till metal, utan till punk/hardcore. Särskilt Reload tycker jag låter väldigt punk och riffen på dessa båda skivor känns väldigt Motörhead/Thin Lizzy-inspirerade. Det kanske inte är några metalalbum, och definitivt inte thrash, utan bara en annan sida av deras musikaliska repertoar. Strax efter kom ju även Garage Inc. där de ju hyllar alla sina favoriter, inom både NWoBHM (med Mercyful Fate som undantag), punk och t.o.m. country.
Även Slayer gick ju tillbaka till hardcorerötterna på 90-talet och många är ju av den uppfattning att t.ex. Megadeth och Anthrax "övergav" sitt ursprungliga sound under 90-talet, men nu har ju dom flesta återgått till rötterna även om det aldrig kan bli som det var på Kill 'Em' All/Peace Sells/Reign In Blood-tiden.
MetalManiac87- Antal inlägg : 88
Fan James, börja dricka alkohol igen!
Sictorment- Antal inlägg : 930
Metallicas bästa album enligt mig är nog Kill 'em All! \m/
BIFFonen 666- BIFF
- Antal inlägg : 764
Svullet_Rektum skrev:Överskattade, javisst. Men 80-talsplattorna är fan guld.
Indeed man! Svarta plattan tycker jag också är bra, sen gick det utför totalt för dem.
Tycker dock att Death Magnetic är en OK platta, men inte i klass med det dem gjorde på 80-talet.
M-Morbid- Antal inlägg : 1412
Håller med!M-Morbid skrev:Svullet_Rektum skrev:Överskattade, javisst. Men 80-talsplattorna är fan guld.
Indeed man! Svarta plattan tycker jag också är bra, sen gick det utför totalt för dem.
Tycker dock att Death Magnetic är en OK platta, men inte i klass med det dem gjorde på 80-talet.
BIFFonen 666- BIFF
- Antal inlägg : 764
Atlas Musclecore skrev:Han klippte sig och skaffade ett liv!
Haha ja, och det var fan synd
Såg metallica när dom fortfarande hade Jason bakom basen, många år sedan, 96 elelr nåt, växte upp med dom,
Va ett par år sedan jag lyssnade på dom men när For Whom the Bell tolls va med i introt till Zombiland så kom jag på vilken djävla bra platta RtL är, resten är jag faktiskt trött på.
Va ett par år sedan jag lyssnade på dom men när For Whom the Bell tolls va med i introt till Zombiland så kom jag på vilken djävla bra platta RtL är, resten är jag faktiskt trött på.
Scullicon- Antal inlägg : 1392
De 4 första är riktigt jävla bra! Svarta skivan är så jävla överproducerad. Tycker inte om den heller.
Carrion- Antal inlägg : 5778
Såg på aftonhoran att metallica ska göra ett nytt album..
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/hardrock/article12934924.ab
Sant eller falskt?
om det är sant så vad har ni för förväntningar?
Jag tror det kommer låta skit haha
Sant eller falskt?
Halonen666- FÄRS
- Antal inlägg : 2659
Lär väl vara en bättre skitproduktion än på den förra.
Halonen666 skrev:Såg på aftonhoran att metallica ska göra ett nytt album..
Sant eller falskt?
Har inte så jättestora förväntningar om det blir ett nytt album från deras sida.
De har ju inte släppt nåt vidare bra material på 26 år så varför skulle de göra de nu.
Skulle själv säga 23 år. Tycker de var bra fram till ...And Justice For All.
Metallica är inget hårdrock band? Det är bara så mycket metal det kan bli... Dock gillar jag inte metallica.
Gäst- Gäst
Metallicas fyra första skivor är fantastiskt jävla bra, no matter what
Synd bara att Hetfield sjunger som en riktig douche numera. Får mig att tänka på Nickelback...
Tänker du på Morricones The Ecstasy of Gold, eller syftar du till att de öppnade med Hit The Lights?
Dock tyckte jag att Slayer och Anthrax var bäst när The Big 4 sändes.
Dock tyckte jag att Slayer och Anthrax var bäst när The Big 4 sändes.
James har alldeles för mycket country i rösten, förstör allt fanimig. Gillar bara första plattan. Då hade han åtminstone lite riv i strupen!
Gäst- Gäst
The Ecstasy of Gold tänkte jag på. Hit The Lights var också grym, även jag inte gillar Metallica så mycket. Hit The Lights är överskattad!
Gäst- Gäst
Överskattad?
en förbannat bra låt som drar igång deras absolut bästa album.
Allt de släppt efter 1987 är överskattat dock.
en förbannat bra låt som drar igång deras absolut bästa album.
Allt de släppt efter 1987 är överskattat dock.
Sida 4 av 8 • 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8
Metalforum Exiles :: Musik :: Hårdrock
Sida 4 av 8
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet