Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Senast sedda film

+37
BIFFonen 666
ElectricWizard
slothmachine
zjeveni
Antagonist
Tompus
betrayer
Stenberg
flutmyrg
Karate-Molin
Carrion
Jon
Johan
pissmannen
Friberg
Thermoss
Svartesmeden
Hammerheart
Bestial Death
Sire-Nahvas
Nightbringer
Jandelin
piik
Naurbereth
Powwe
Svullet_Rektum
pompepg
Rob
Vargr
Atlas Musclecore
Wolvie
Xemtoth
Geten
Halonen666
Monoliten
Snikich
Vitus
41 posters

Sida 9 av 40 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 24 ... 40  Nästa

Gå ner

Senast sedda film - Sida 9 Empty Sv: Senast sedda film

Inlägg av Hammerheart sön 14 mar - 18:46:17

Den filmen verkar vara ett monument över allt som är nytt... Avatar kan dra!
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278

Till överst på sidan Gå ner

Inlägg av Gäst sön 14 mar - 19:37:33

Jag vägrar.

Gäst
Gäst

Inlägg av Geten sön 14 mar - 19:42:13

Avatar är Star Wars för en ny generation. Återanvänd handling med flashiga effekter för sin tid.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777

Inlägg av Svullet_Rektum mån 15 mar - 22:51:12

Alien Vs Predator (2004).

Ja, vad ska man säga? Som gammalt Alien-fan (tvåan är topp 5 världens bästa filmer) så kan man ju inte annat än gråta blod över den här vederstyggelsen. Man har tagit ett fruktansvärt häftigt koncept och gjort en lattjolajbanversion av det hela. Det finns så många saker jag hade kunnat såga, så jag håller mig till det värsta.

* Varför tar det bara några timmar från att en människa infekteras till att alien'n är fullvuxen? I alla andra filmer så tar det några dagar för varelsen att "växa" inuti värden och ytterligare några dagar för att bli fullvuxen (rätta mig gärna här). Detta känns som en sjukt dålig nödlösning för att få manuset att fungera (mer om manuset längre ner). Kanske har predators förbättrat äggen/facehuggers genetiskt? Ingen förklaring ges i filmen om detta.

* Manuset är uselt. Det finns ingen upptakt, ingen karaktärsutveckling, ingen röd tråd, inga hooks och... Ja, ingenting. Klyschorna och de bajsnödiga one-linerna är oräkneliga. Karaktärerna dödas av precis när vi har börjat få tycke om dem och den kvinnliga huvudrollsinnehavararen är oerhört platt och okarismatisk. I filmen så förklaras det även att "den första civilisationen" bodde på antarktis och att det då inte fanns någon is där.

Shocked

Hur länge sen kan detta ha varit? Googlingar på ämnet leder en bara till global warming-tjafs, men min uppskattning är att detta måste ha varit hundratusentals år sedan, om inte miljontals. Fan innan stenåldern och människan levde fortfarande som apor. Nej, detta är bara skrattretande.

* Predatorerna är för svaga! Innan jag går vidare så måste jag inflika att mystiken runt predators var noll. Vi kan se i början av filmen inne i deras skepp och även se dem synliga. I Predator (1987) och även till viss del i tvåan så byggs det sakta upp en skräck för varelsen och vi får bitvis reda på mer och mer om den. Detta ledde till att det fanns en känsla av osäkerhet och spänning inför det okända. Detta används absolut ingenstans i AvP. Även aliens behandlas behandlas väldigt klumpigt och är inte skräckinjagande eller läskiga alls.
Nåja, poängen med punkten var att flera predators får stryk av en enda alien. Jag vet att aliens ska vara starka, men predators är för fan... Predators! Inte fan ska de få stryk av aliens så lätt.

För att summera så är filmen en cinamatisk våldtäkt på allt vad aliens och predators är. Manuset är katastrof och lämnar inget intryck på en. De 1.40 timmarna som filmen varade verkade över på en halvtimme och man undrar vad som egentligen hände.
Väääldigt lite plus för att Lance Henriksen är med och de stundtals roande specialeffekterna. Men annars är det skit!

2/10
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534

Inlägg av Geten mån 15 mar - 22:56:37

Och nu ska du se AVPR: Aliens vs Predator - Requiem (2007) bara för sakens skull.
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Svullet_Rektum mån 15 mar - 22:57:14

Tankar ner den just nu!
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum

Inlägg av Geten mån 15 mar - 22:59:36

Den är bättre men inte med mycket. Förväntar mig en andra utförlig recension!
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Svullet_Rektum mån 15 mar - 23:19:30

Minns också den som snäppet bättre. Länge sedan jag såg den dock och minns ingenting. Jag tar det som ett dåligt tecken.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum

Inlägg av Svullet_Rektum tis 16 mar - 15:39:10

Alien vs Predator: Requiem (2007).

Wow! Denna var otroligt mycket bättre än föregångaren på alla sätt och vis. Nu säger det kanske inte så mycket i sig, men som film är denna klart sevärd, till och med lysande på vissa ställen. Manuset var bättre, skådespelarinsatserna var mycket bättre och atmosfären från de gamla Alien och Predator-filmerna fanns där. Gött!
Det som denna filmen hade som föregångaren inte hade var build up. Allting var inte bara "pang på" utan det fanns en krypande spänning inför vad som skulle komma näst. Även aliens och predatorn behandlas med respekt. Predatorn är mäktig utan att vara för överdriven, aliens är läskiga och gör det de ska göra - Ha ihjäl oskyldiga människor. Något jag även gillade starkt var att man knappt använde sig av datoranimerade aliens utan körde old school på dockor och robotar. Detta borde filmskapare använda sig mer utav då det är klart snyggare och mer realistiskt än vad den kontemporära datortekniken kan åstadkomma.
Även karaktärerna var ganska intressanta, även om det ibland blev väldigt många sidospår man skulle följa. I mitten och början av filmen växlar man mellan militärmorsan och hennes unge, kvinnan som förlorade sin son och man i början, killen som kom tillbaka efter att ha varit i ungdomsfängelse (?), hans bror, hans f.d. flickvän och hennes f.d. pojkvän, sheriffen, predatorn och till slut predalienen med tillhörande aliens. Det hade kunnat vara väldigt förvirrande men det fungerar faktiskt. Filmen får även en liten Stephen King-feeling av temat med småstaden, den ensamme sheriffen och det där. Gött.
Gillar även att man samplat musik från Alien 4 och har flera referenser från de gamla filmerna.
Även actionscenerna är bra, framförallt slutstriden mellan predatorn och predalien. Jag satt och bad till gudarna att de inte skulle fucka upp det, när predatorn tar av sig masken och det blir en enorm build up, men nej, de fixade faktiskt biffen.
Är även en sucker för statliga/företags-konspirationer och det ger en liten extra krydda till filmen.

Så ja, grymt mycket bättre än ettan och en bra film i sig som har sina bra och dåliga stunder. Tycker den hade kunnat vara minst en halvtimme längre iaf. Kanske det finns en extended version?

7.5/10. (6/10 om jag inte hade varit ett Alien-fan. Lite fanboyism får det fan vara).
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum

Inlägg av Geten tis 16 mar - 15:59:05

Det jag ogillade mest med filmen var att det var en enda lång hyllning till franchisen. Eftersom första AVP fick sån negativ reaktion för att den inriktades mot en yngre publik ville några självutnämnda fans göra en mörkare och brutalare film i stil med de gamla. Tyvärr blev det lite väl mycket sånt och filmen blev bara en hyllning utan mycket substans. Ta t.ex. att ungen snackade om monster som Newt gjorde i Aliens (tror fan vissa repliker var exakt likadana ord för ord) och så företagskonspirationen du redan nämnde. Behöver verkligen Weyland och/eller Yutani medverka i ALLA filmer? Så nu har filmen egentligen ingen anledning att existera för den utvidgar knappast mytologin för varken Alien eller Predator men jag antar att dess främsta funktion var att göra fanboys nöjda för en stund. Sen så saknade jag marinsoldaterna. Småstadsfolk ska fan inte slåss mot dessa rymdmonster. Nä, tillbaka till rymden! Ser fram emot Ridley Scotts Alien prequel mer än Predators och är glad att de än så länge inte bestämt sig för att göra remakes.
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Svullet_Rektum tis 16 mar - 18:16:56

Måhända att den inte ger något nytt till franchisen, men det är ganska irrelevant rent filmmässigt. Tycker fortfarande det är en bra film som gör det den ska göra och levererar i det avseendet. Håller också med om att de borde slopa nutidssettingen och köra det hela i rymden.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum

Inlägg av Geten tis 16 mar - 18:22:35

Irrelevant? Nej, inte i en franchise som redan har flera filmer i bagaget. Då krävs det att man tillför något nytt för att i alla fall jag ska bry mig. Vill jag bara se aliens och predators slåss kan jag lika gärna spela spelen i så fall.
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Svullet_Rektum tis 16 mar - 21:21:56

Om vi snackar om AvP-franchisen så finns det ju bara två filmer (väl?). Och då ettan inte är ett mästerverk direkt så finns det väl ingen direkt utgångspunkt vad gäller originalitet.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum

Inlägg av Snikich tis 16 mar - 21:39:04

Franchisen börja ändå som spel eller?

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Alien_and_Predator_games

Räkna det lite snabbt till 14 titlar med Alien vs Predator med en kronologisk ordning där AVGN skulle ha en field day! Razz
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Antal inlägg : 547

http://www.bajsa.nu

Inlägg av Geten tis 16 mar - 21:43:19

Det var väl en serietidning först? Som kom till efter att någon haft idén att slänga in en Alien-skalle i Rovdjurens troféhylla i Predator 2.
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Snikich tis 16 mar - 21:48:36

Med lite snabb googlande så stämmer det, 1989 kom tidningen och anses vara först. Minns dock första spelet 1993 till Snes och undra redan då varför det inte fanns nån film. Då filmen väl kom va jag inte 9 längre och det är en av min absolut solklaraste ettor jag någonsin satt, endast Evil Aliens som är än mer solklar som jag kommer på på rak arm.

Edit: Får tilläggas att jag fullkomligt älskar Alien filmerna, särskilt första 2. Vägrar se AvP2 mycket för ettan va så himla dålig och jag tror inte det finns nått som kan rubba mig där! :)

Senast ändrad av Snikich den tis 16 mar - 21:51:12, ändrad totalt 1 gång
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Inlägg av Geten tis 16 mar - 21:50:36

Jag hade fel, tidningen kom faktiskt före filmen enligt wikipedia. Nå, vi kan fastslå att crossovern funnits sedan 1989 ungefär.
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Geten ons 17 mar - 20:10:04

Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Svullet_Rektum ons 17 mar - 23:44:29

District 9 (2009).

Aningen hypad av kritiker men över mina relativt låga förväntningar ändå. Visst är det grymt PK med hela Sydafrikarasismghetto-allegorin, men tycker de hanterar det rätt bra utan att det blir för mycket moralkakor. Man ändrar verkligen helt uppfattning om utomjordingarna under filmens gång och fattar tycke för vadhannuhette och hans unge. Huvudrollsinnehavaren är dock rätt tunn och inte så intressant. Lite för mycket action också på slutet. Men överlag en av de bättre filmerna från 2009.

8/10.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum

Inlägg av Geten lör 20 mar - 15:09:31

Varit epic på sistone.

Troy (2004) Director's cut den här gången.
Braveheart (1995) Lika bra som när jag såg den sist för över 10 år sedan.
Clash of the Titans (1981) Urdålig.
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Svullet_Rektum lör 20 mar - 15:28:54

Braveheart.. Vilken film alltså! Visst, den är inte perfekt, men vissa bitar är verkligen världsklass.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum

Inlägg av Geten lör 20 mar - 16:51:43

Romansen mellan William Wallace och Murron är bäst. <3
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Svullet_Rektum lör 20 mar - 20:26:45

This is MY island!
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum

Inlägg av Snikich lör 20 mar - 23:18:18

Shutter Island - 3/5

Ville så gärna tycka om den mer men blev så besviken på slutet. Vill inte avslöja nå handling då filmen är ganska ny men att Scorsese gör en film med en twist som det känns som man sett förr så många gånger... :( Arkham känslan va mysig dock!
Snikich
Snikich
Dr. Film
Dr. Film

Inlägg av Geten sön 21 mar - 0:18:13

Äsch då! Jag såg knorren komma fem sekunder in i filmen men det störde mig inte alls för jag kunde inte förutspå hur resan dit skulle bli och varje steg var underhållande ögongodis. Tycker inte heller att knorren är poängen med filmen som i en Shyamalan-film så vi ska inte sätta för stor vikt på den. Och nu när du känner till den kan du ju alltid se om filmen och hitta mer att uppskatta i Scorseses bombsäkra regi. Jag vet att jag ska göra det i alla fall. =)

Grym rollbesättning har filmen också! Ted Levine säger jag bara. Ja jävlar.
Geten
Geten
Profeten Geten

Inlägg av Sponsored content

Sponsored content

Sida 9 av 40 Föregående  1 ... 6 ... 8, 9, 10 ... 24 ... 40  Nästa

Till överst på sidan

- Liknande ämnen