Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skivpriser

+8
Halonen666
Monoliten
Friberg
Sire-Nahvas
Naurbereth
Svullet_Rektum
ThrashDave
Wolvie
12 posters

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Skivpriser Empty Skivpriser

Inlägg av Wolvie fre 23 apr - 13:03:59

Detta är något jag har tänkt på i samband med debatten kring nedladdning. Är priset för skivor för högt idag? Jag tycker det iaf. Runt 180 spänn nypris är på tok för högt för många i vår ålder för att vi ska ha råd att köpa allt vi vill ha (eller ens hälften av det). Många av oss har inte ett jobb alternativt går på studiemedel/liknande och ska man köpa skivor får man ibland prioritera ner andra saker. Nu har jag aldrig spelat i ett band eller är insatt i industrin men om jag tittar på hur mycket pengar stora skivbolag omsätter och hur rika stora band blir och jämför sedan deras priser på skivor med priserna på små independent bolag/självsläppta skivor så tycker jag att dom klarar sig på att dra ner priserna till mer överkomliga nivåer. Säg att man drar ner priset på nya skivor till hundralappen, borde inte det öka försäljningen rejält? Kompenserar för förlusten i pengar per skiva.

Några andra tankar om detta? Eller är det bara den klassiska frasen "skaffa ett jobb och sluta gnäll"?
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av ThrashDave fre 23 apr - 13:45:44

du har helt klart en bra poäng där.men jag bruka köpa vinyl och dom är oftast mycket billigare,brukar fan ligga mellan 50-100.fast sen om det är lite ovanligare saker så stiger det såklart
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst fre 23 apr - 13:47:46

Jag håller faktiskt med dig, däremot tror jag att skivorna kostar så mycket eftersom det är många som behöver pengar av den. Fabriken som tillverkar vinylen/cdn, tryckarna, skivbolaget, bandet etc.

Men jag vet att jag köpt fler nyare vinyler om de varit snäppet billigare.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av ThrashDave fre 23 apr - 13:49:28

jo det är väl så det: /


jo jag med,fast klart det är roligare med 80 tals press/första press
ThrashDave
ThrashDave
Har ingen spaceknapp
Har ingen spaceknapp

Antal inlägg : 390
Join date : 10-04-04
Age : 30

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst fre 23 apr - 13:52:07

Det är nog inte det Wolvie pratar om.

När man köper begagnade skivor går ju pengarna bara till butiken. Inget annat. De flesta bolagen där är oftast nedlagda och de flesta banden splittrade, som varför skulle en liten butik i tjottahejti leta efter bandmedlemmar och liknande att betala?

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Wolvie fre 23 apr - 13:54:28

SJälva processen att skapa den fysiska skivan i sig med omslag och hela faderullan kan fan inte kosta mer än 5 kr per skiva om det är på stor skala. Jag är övertygad om att bolag och band (mest bolaget) roffar åt sig en jävla massa.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst fre 23 apr - 14:00:27

Det håller jag fullständigt med på. Se bara på alla riktigt stora skivbolag, det är dom som verkligen gnäller i fildelningens tider, medan artister knappt gör det lika mycket.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Svullet_Rektum fre 23 apr - 14:09:19

Givetvis är det mer än bara själva upptryckningskostnaderna som bestämmer det slutgiltiga priset på skivan. Marknadsföring, leveranskostnader och massa annat, samtidigt som artister, skivbolag och andra ska ha sin del av pengarna. Jag håller visserligen med om att priset är högt, men samtidigt så tycker jag att du verkar ganska bortskämd om du anser att du ska ha råd eller rätt till "allt vi vill ha (eller ens hälften av det)" när du fortfarande studerar. Sedan så är det ju inte artisterna som får pengarna från skivförsäljning, utan från spelningar och merch. Om man vill stötta ett band så köp inte skivorna utan köp en tröja och gå på en spelning istället.
Svullet_Rektum
Svullet_Rektum
Svullom Rektorum Absurdum

Antal inlägg : 4534
Join date : 10-02-04
Age : 34
Ort : Wastelands

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst fre 23 apr - 14:16:16

Det är löjligt billigt att trycka upp ett släpp gentemot prisarna bolagen tar för släppet, men visst är det mycket på vägen. Annars tycker jag det handlar om piroriteringar, prioriteringen i mitt liv har de senaste åren varit: Skivor, sprit och resor till olika umgängen.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Wolvie fre 23 apr - 14:51:27

Jag anser inte att jag "ska" ha det (även om det hade varit sweet) men jag tycker iaf att någon som lever på studiebidrag+lån vilket ger ungefär 3000-4000 till saker som inte är hyra och räkningar borde kunna få ha råd med ett par skivor i månaden utan att behöva skära ner på allt. Sen tycker jag också att det är väldigt fel att det är bolaget som får största delen av kakan när jag köper en skiva. Då kan man nästan istället göra som en på ett annat forum sa, tanka skivan och skicka en 50-lapp till bandet.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Naurbereth fre 23 apr - 15:51:20

Tycker också att priserna är onödigt höga :( får liksom 1050 i studiebidrag har inte råd med plattor alls nästan..
Naurbereth
Naurbereth

Antal inlägg : 833
Join date : 10-01-31
Age : 33
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Sire-Nahvas fre 23 apr - 15:51:44

tycker att 150 spänn för en ny platta är rimligt. det är ju ungefär det en nysläppt platta kostar nuförtiden...
snackar vinyl nu altså...
portot är den stora boven i det hela!
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst fre 23 apr - 16:25:48

Lider inte så mycket av nypris, köper inte mycket nya plattor egentligen. Och de som är nya köper jag från små distron som inte tar över en hundring per platta eller över 150 för en vinyl.
Sen som Echmil säger så får man prioritera, jag har köpt merch för lite mer än 2000 spänn de senaste tre månaderna på ett studiebidrag, så man kan om man vill.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Friberg fre 23 apr - 23:10:07

Sanningen är också att banden i sig får inte mycket utav pengarna som varje skiva drar in. De snåla skivbolagen tar det mesta, därför det känns lite jävligt ibland att köpa en ny skiva för 180 spänn. Tyvärr!
Önskar det hela skulle handla mer om musiken och mindre om pengarna, men det är en industri, tyvärr
Friberg
Friberg

Antal inlägg : 370
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Staffanstorp

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Wolvie lör 24 apr - 13:38:15

Friberg skrev:De snåla skivbolagen tar det mesta, därför det känns lite jävligt ibland att köpa en ny skiva för 180 spänn.
Det är precis detta jag tycker är problemet. Men som sagt det är en industri så sura miner och fula ord kommer inte ändra något. Dock undrar jag hur länge de kan hålla på, skivförsäljningen lär ju ha sjunkit enormt sen bredband blev lättillgängligt och alla band som vill göra musik och släppa skivor för musikens skull behöver inget bolag, åtminstone inte ett stort sådant.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Monoliten lör 24 apr - 14:07:42

Skivförsäljningen kan inte ha sjunkit så jävla mycket ändå, de stora artisterna och banden tjänar fortfarande multum och små band och artister får sin musik spridd nått alldeles åt helvete mer skulle ja våga påstå, ju fler som känner till musiken desto fler som köper skivorna, eller det vill jag tro i alla fall. Klart inte alla som laddar hem och lyssnar köper skivorna, men jag tror det ökar kunskapen om olika band, folk går o ser dem live, köper merch och kanske lite skivor också, speciellt inom hårdrocken då, lojala jävlar som vi är.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst lör 24 apr - 14:13:44

Precis, vinylförsäljningen går upp 100% varje år, eller har gjort det i 2-3 år nu.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst lör 24 apr - 14:15:34

Jävlar! Där ser man fan.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Wolvie lör 24 apr - 14:21:17

Eviscerator skrev:Precis, vinylförsäljningen går upp 100% varje år, eller har gjort det i 2-3 år nu.
Finns det källa på det? Det är inte så att jag inte tror på det men det skulle va kul att se lite siffror på sånt här.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst lör 24 apr - 14:39:54

Har faktisk ingen källa, läste det i någon tidning har jag för mig! Men en googlesökning kanske hittar något, orkar dock inte bege mig ut på spionuppdrag just nu!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Wolvie lör 24 apr - 14:59:30

Hittade en siffra på wiki, 6,6 miljoner sålda CD skivor i Sverige år 2005, men inget om det där.
Wolvie
Wolvie
Soulreaper
Soulreaper

Antal inlägg : 615
Join date : 10-01-31
Age : 34
Ort : Sveriges ändtarm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Halonen666 sön 25 apr - 20:34:51

Enda gången jag kan tänka mig köpa en ny skiva är med ett band som jag verkligen gillar eller väntat på just den plattan.. Men oftast köper jag hellre begagnat för det är en aning billigare än nytt.
Halonen666
Halonen666
FÄRS
FÄRS

Antal inlägg : 2659
Join date : 10-01-31
Age : 31
Ort : Karlstad (Kronoparken)

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst sön 25 apr - 20:48:30

Eviscerator skrev:Har faktisk ingen källa, läste det i någon tidning har jag för mig! Men en googlesökning kanske hittar något, orkar dock inte bege mig ut på spionuppdrag just nu!

Det stod i min kära lokaltidning!

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Peggyfier ons 28 apr - 15:07:06

Angående fildelning och musikindustri och hela köret så vill jag citera nån artist jag såg på tv om jag inte minns fel (kommer inte ihåg vem det var, ingen intressant)

"Det är inte fildelning som kommer pajja musikindustrin, det är dålig musik"

Och ja, jag köper mest begagnade vinyler nuförtiden, är där de riktiga godbitarna finns...
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Juck ons 28 apr - 15:45:34

Jag kan meddela att banden inom metalscenen inte roffar åt sig....
Jag vet band som inte fått några royaltybetalningar sedan tidigt 90-tal trots att de tillhör de större inom genren!

Bolagen tar väl det mesta men även de har ganska tighta tider just nu, i alla fall inom metal.
Det som kostar för en platta är väl lätt sammanslaget:
Inspelning, summan varierar ganska kraftigt men det är STOR skillnad på att spela in demo och att spela in platta.
Omslagsart, om man inte vill bli stämd och gå en jävla massa back är det lika bra att betala i förhand.
Press och tryck av platta, varierar också en del, men lite flådigare med några sidor i bookleten osv går väl på någonstans mellan 20-25 spänn plattan.
Annonser: En sida i Close-up har jag för mig gick på någonstans mellan 6-9000. Och det är bara en annons.....
Distro...de killarna som står och packar kartonger på ett lager dagarna i ända kanske vill ha stålar..
Promo-ex... säg 500x10 spänn så har man en liten nätt summa där.
Bolaget kanske vill ha revisior, någon kontorsnisse som sitter och sköter papper, jurist osv...Olika bolag har ju olika mycket folk men man kan väl på minsta skitbolag räkna med att de har en lönekostnad på 1.000 000 kr om de ska betala skatt osv för två pers med en årslön på 250.000:-/var

Edit: Jag skulle gissa att en platta från ett litet bolag ofta går runt på 200.000 kr att släppa i kanske tusen ex.

Det flesta band av medelstorlek ser inte röken av några stålar....
Jag tycker också att plattorna ska vara billigare och tycker inte att man blåser band bara för att man laddar ner. Musikbranschen har grävt sin egen grav och ingen gillar ju att köpa grisen i säcken.

Vill man stödja banden man gillar tycker jag att man ska
1. Tjata på spelställen att de ska boka banden.
2. Inte sitta hemma och glo på Håkans Bar när banden spelar utan gå dit och röja.
3. Köpa T-shirts, patchar, pins, mössor, plattor, strumpor eller vad som nu bjuds att köpa direkt på spelningen.

Då kommer pengarna banden till godo istället för att något bolag stjäl kakan.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 1 av 3 1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet