Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Skivpriser

+8
Halonen666
Monoliten
Friberg
Sire-Nahvas
Naurbereth
Svullet_Rektum
ThrashDave
Wolvie
12 posters

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst ons 28 apr - 15:53:38

Vad menar du med litet bolag? För 200.000 är jävligt mycket mer än vad det kostar för ett litet bolag.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Juck ons 28 apr - 16:10:31

Eviscerator skrev:Vad menar du med litet bolag? För 200.000 är jävligt mycket mer än vad det kostar för ett litet bolag.

När jag snackar litet bolag syftar jag i alla fall på ett bolag som inte drivs på hobby-basis utan där de som jobbar där får lön och försörjer sig på att driva bolaget.

Typ Agonia som vi ligger på som jag inte anser är särskilt stora men som lägger vettig del av kakan på promotion.

Hur räknar du när du kommer ner jävligt mycket lägre?
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Juck ons 28 apr - 16:30:48

Ett snabbt överslag...Jag tycker absolut inte att det är roliga kostnader eller att det måste gå till så här men jag tänker på de som måste få in stålar till hyra och mat och inte kan lägga ut pengarna ur egen ficka för att det ska gå ihop.

Inspelning 50.000 :- (går att få svart billigare men hur fan ska man få loss 50.000 svart utan att skattemyndigheten reagerar?).
Mastring: 8000:- (ligger mellan 6-20.000 spänn så 8000:- är i lägre skiktet)
Press 1000 x 20 = 20.000:- (ska man göra vinyl så stiger nog snittet)
Promos 500 x 10 = 5000:- (inte alla bolag som skickar ut men det är bra för både band och bolag). Man kan se det som billig annonsering.
Artwork 3000:- (någon måste man betala, fotograf eller artist om inte bandet får stå för fiolen ur egen ficka).
Layout 1000:- (man kan göra det själv men det är också arbetstid)
Lön 2 pers a´ 20 arbetsdagar 40.000:- (då tjänar killarna 10.000/månad efter skatt).
Juridisk rådgivning i samband med kontrakt osv... 3 timmar? 5000:-
Anonsering: Man kanske skulle vilja ha typ 20 annonser i tidningar världen över, medverka
på några av tidningarnas samlingsplattor...ett snitt på 5000:-/annons. (känns lågt räknat jämfört med de priser jag sett).

Det springer iväg till över 200.000:-
Jag tycker att jag räknat lågt med antal annonser och kostnader men jag har räknat vita pengar och då springer det iväg.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Juck mån 3 maj - 19:41:00

Shit va jag tog död på den här diskussionen :(

Jag håller med om att skivpriserna är vansinniga och jag är övertygad om att om plattorna skulle kosta 50 spänn styck så skulle man fan inte orka ladda ner utan gå och köpa istället vilket skulle resultera i att man antagligen sålde fem gånger så mycket vilket i sin tur skulle resultera i att bolagen tjänade mer pengar och att det kanske skulle bli lite över till banden.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Sire-Nahvas tis 4 maj - 8:33:53

ta som exempel...vad köstade "senaste mötley plattan" (eller liknande nysläppt album) på 80-talet?
jag har hört att priserna låg kring 70-90 spänn lixom...kan det stämma?
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst tis 4 maj - 10:55:33

Det är nog för att de tyckte att bandmedlemmarna såg billiga ut!

Skämt åsido, förmodligen så kan det vara sant, dessutom var ju 70-90 kronor mer då än vad det är nu.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Juck tis 4 maj - 12:09:29

Hellbastard skrev:Det är nog för att de tyckte att bandmedlemmarna såg billiga ut!

Skämt åsido, förmodligen så kan det vara sant, dessutom var ju 70-90 kronor mer då än vad det är nu.

Jag har för mig att en skiva kostade typ 89:- fullpris kring -91 och då snackar jag LP...När CD kom och det blev hårdlanserat kostade de helt plötsligt 119:- fast det var typ 1/10 av produktionskostnaden jämfört med LP...

Skivbolagen försökte väl krama ut så mycket som möjligt av köparna vilket i sin tur har lett till att skivförsäljningen minskat och folk laddar ner istället.

Sen valde man väl att lansera CD för att de hade tillräckligt dåligt ljud så att man trodde att folk inte skulle kunna kopiera obegränsat.

Det var ju lite format som fanns med och tävlade när CD slog igenom.
DAT fanns ju redan, CCD (tror jag det hette, nån annan form av digitalkasett) och CD. Jag blev asbesviken första gången vi mastrade för CD. Man kommer med en DAT uttagen från rullband vilket redan i sig var en liten men obetydlig försämring men sen ut till CD så försvann allt kött och gött som fanns på den ursprungliga inspelningen :(

Det är en jäkla skillnad på vilka pengar en författare och ett band tjänar vilket jag tror beror på att många bolag knyter till sig 18-åringar med slavkontrakt men författarna är äldre vilket inte gör dem lika lättlurade. Musikbranschen har en tradition av att betala ut mindre till sina artister än förlagen har till sina författare.

En författare som säljer 400.000 böcker blir ju snorrik medans en musikartist fortfarande måste jobba som sopgubbe för att få det att gå ihop.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Hammerheart tis 4 maj - 15:48:37

Matti i Dismember sa i en intervju i SRF-Magazine att han iallafall kunde leva på musiken om han ville... Men han blev uttråkad. Så någonting måste ju artisterna faktiskt få ut av sina skivor.

Sedan tror jag det är stor skillnad ifrån bolag till bolag. När vi blev signade med Ulvnatt back in the day, skulle vi fått 20 000 spänn i budget för inspelningen av den tredje och sista plattan. Och jag känner folk med professionell inspelningsutrustning som gör det näst intill gratis.

Bara där har man ju egentligen lite fickpengar isåfall.

Men visst, som du säger så är det en sjujäkla skillnad på att spela in en demo och en fullängdare. Men sedan får det bero på hur man jobbar också. Vi spelade in sju låtar under 3 dagar t.ex med Ulvnatt. (vi lade även två dubbningar per gitarrspår, alltså tre spår/gitarr, det var ett sjujäkla jobb)
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Hammerheart tis 4 maj - 15:52:36

Fast egentligen hade inte det någonting med skivpriser att göra, hahaha, glömde bort mig lite där.

Men liksom, med tanke på utgifterna det kostar att få ut en fullängdare ordentligt, så är det klart det blir runt c.a 100 spänn. Men det borde ju även variera beroende på hur många exemplar du släpper skivan i. Om du släpper 10 000 ex för 50 kr/st, så är det ju fler som köper den och då, som Juckmeister sade, tjänar du ju mer i längden på det, än om du släpper 5 000 ex för 100/st, eftersom fler kommer köpa den om den är billigare... Men då får du se till att släppa en bra jävla skiva också.

Edit: Jag vet att 10 000 ex för en fullängdare är rätt jävla lite, men det var ett exempel.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Geten tis 4 maj - 16:03:17

Om ändå I HATE sålde någon av sina titlar i 10.000 ex.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst tis 4 maj - 16:29:40

No

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Hammerheart tis 4 maj - 16:31:07

Jag snackar fullängdare av lite mer kommersiella band... Kreator t.ex. Inte dom jävla skitbanden ni släpper Atlas Musclecore
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Geten tis 4 maj - 16:42:00

Eller varför inte Enforcer! 15.000 sålda hittills.
Geten
Geten
Profeten Geten

Antal inlägg : 4777
Join date : 10-02-01
Ort : In the basement of St. Jerome's

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Juck tis 4 maj - 17:07:01

Jag tror kanske att Matti skulle kunna leva på musiken men jag tror att det i första hand handlar om gage och merchpengar.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Friberg tis 4 maj - 19:36:45

Idag får väl artister mer pengar från merch och livekonserter, rätta mig om jag har fel!
Friberg
Friberg

Antal inlägg : 370
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Staffanstorp

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Hammerheart tis 4 maj - 21:10:12

Mja, det där med Merch asså... Verkar rätt så svårt att få tag i Dismember-Merch faktiskt. Köpte en t-shirt hos Getens kompani 2008 på sweden cock, efter det har jag aldrig sett något.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst tis 4 maj - 21:12:53

http://shop.textalk.se/en/artgrp.php?id=8760&grp=203658

Verkar närmast deras officiella shop iaf.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Hammerheart tis 4 maj - 21:15:23

Ja, men jag är itne bög som handlar på internet.
Hammerheart
Hammerheart
The Banhammer

Antal inlägg : 4278
Join date : 10-02-05
Ort : Kristianstad/Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Gäst tis 4 maj - 21:20:19

Skivpriser - Sida 2 LocutusOfBorg

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Friberg ons 5 maj - 0:17:43

Resistance is futile.
Friberg
Friberg

Antal inlägg : 370
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Staffanstorp

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Sire-Nahvas ons 5 maj - 7:50:42

en kassett av mina gick sönder igår.
lästa "senast köpta merch"-tråden för mer info...apropå skivpriser...
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Juck ons 5 maj - 8:27:10

Sire-Nahvas skrev:en kassett av mina gick sönder igår.
lästa "senast köpta merch"-tråden för mer info...apropå skivpriser...

Tape funkar oftast bra, mjuk/tunn.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Sire-Nahvas ons 5 maj - 8:40:51

eh
va va va?
jag tycker att vi borde köra igång en tråd om mastring OSV i den delen bara för att jag blev intresserad av det nu! :D:D
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Juck ons 5 maj - 9:01:43

Sire-Nahvas skrev:eh
va va va?
jag tycker att vi borde köra igång en tråd om mastring OSV i den delen bara för att jag blev intresserad av det nu! :D:D


Det är sällan det är kört att laga ett kassettband, om det är precis i slutet/början så kan du skruva isär kassetten och ändra infästningen. Har det trasslat sig och gått av på mitten så kan du tejpa och spela av det, ibland håller ett tejpat band hur länge som helst. Men beroende på bandare så måste tejpen vara tunn och mjuk om det inte ska grotta ihop sig. Helst bara en tunn remsa på undersidan men ibland krävs en tunn remsa på båda sidorna.
Juck
Juck

Antal inlägg : 123
Join date : 10-04-23
Ort : Hellre värme än kyla!

http://mrdeath.se

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Sire-Nahvas ons 5 maj - 12:49:34

jag råkade spela in ett tom-rum på kassetten.
eller...rättare sagt...min bandspelare gjorde det för att det är något fel på den så när man skulle spela upp kassetten så kom record-suddar huvet upp också.
det går inte att fixa
:(
jag måste köpa ny stereo också för den straffades givetvis också riktigt hårt...
först med foten, sen med skruvmejsel, sen med skruvmejsel + hammare och sen med bara hammare och sen försvann hammaren in i stereon typ så jag slutade...
Sire-Nahvas
Sire-Nahvas
Fast Taker
Fast Taker

Antal inlägg : 2630
Join date : 10-02-02
Age : 32
Ort : Örebro

Till överst på sidan Gå ner

Skivpriser - Sida 2 Empty Sv: Skivpriser

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 2 av 3 Föregående  1, 2, 3  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet