Black metal är bäst..
+17
savopipo
Atlas Musclecore
Antagonist
pissmannen
M-Morbid
Scullicon
zjeveni
Countess
Carnated
Wolvie
Geten
Svullet_Rektum
Xemtoth
Monoliten
Hammerheart
Carrion
Johan
21 posters
Sida 2 av 4
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Sv: Black metal är bäst..
Jo precis. Och en dålig musiker som skriver bra musik är bättre än en duktig musiker som inte kan skriva musik.
Jag och Countess funderade lite på det här med black metal tidigare idag.
Vi kom fram till att black metal är otroligt värdelöst.
Ok nu ska man kanske inte tolka vår dom helt bokstavligt för att vi jämförde enbart med döds och hur många fantastiska band varje genre hade enligt oss två.
Black Metal:
Mayhem
Burzum
Bathory
Aura Noir
... Ja det var det.
Döds:
Autopsy
Death
Morbid Angel
Dissection
Obliteration
Atheist
Obituary
Entombed
Dismember
Nekronaut
Gorguts
Vi kom enbart på 4st fantastiska bm-band. Är själv inget Burzum-fan då jag bara uppskattar Vargs musik måttligt. Nu tänkte vi band som släppt renodlade black metal-plattor och därav är inte Venom, Hellhammer och Celtic Frost med.
EDIT: Vi glömde Nifelheim.
Vi kom fram till att black metal är otroligt värdelöst.
Ok nu ska man kanske inte tolka vår dom helt bokstavligt för att vi jämförde enbart med döds och hur många fantastiska band varje genre hade enligt oss två.
Black Metal:
Mayhem
Burzum
Bathory
Aura Noir
... Ja det var det.
Döds:
Autopsy
Death
Morbid Angel
Dissection
Obliteration
Atheist
Obituary
Entombed
Dismember
Nekronaut
Gorguts
Vi kom enbart på 4st fantastiska bm-band. Är själv inget Burzum-fan då jag bara uppskattar Vargs musik måttligt. Nu tänkte vi band som släppt renodlade black metal-plattor och därav är inte Venom, Hellhammer och Celtic Frost med.
EDIT: Vi glömde Nifelheim.
Carrion- Antal inlägg : 5778
Bathory passar in där om du stoppar klockan någonstans runt 1988,
Men renodlad black metal,.
Döds passar bättre som renodlad på något sätt i min skalle.
Men renodlad black metal,.
Döds passar bättre som renodlad på något sätt i min skalle.
Scullicon- Antal inlägg : 1392
Jo Bathory tar ju slut med Blood Fire Death, iaf black metal-mässigt.
Aura Noir är ju black/thrash men kan ju jämföras med Bathorys typ
av bm. Och nu kom jag även på att vi nämnt Darkthrone.
Aura Noir är ju black/thrash men kan ju jämföras med Bathorys typ
av bm. Och nu kom jag även på att vi nämnt Darkthrone.
Jaha, så vad är renodlad döds då? Sånt som gjordes före 1990 innan olika band började spela överdrivet brutalt eller tekniskt eller långsamt eller tog influenser från jazz och skit?
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
Med närmare eftertanke så kan jag inte komma på vad fan som är renodlad döds heller, fan jag som hade bestämt mig för att rata allt som heter genrer så länge jag inte skall ge någon en hint om någorlunda hur ett band låter.
Scullicon- Antal inlägg : 1392
Carrion. Lägg till Nifelheim.
Countess- Antal inlägg : 1265
Geten skrev:Jaha, så vad är renodlad döds då? Sånt som gjordes före 1990 innan olika band började spela överdrivet brutalt eller tekniskt eller långsamt eller tog influenser från jazz och skit?
Japp. Räkna dock till Swallowed, de är jävligt bra trots att de spelar sakta.
Gäst- Gäst
@Countess:Har ju redan gjort det!
Nifelheim tycker jag är det bästa nu aktiva bandet, men det bästa BM-bandet någonsin är Bathory.
Vad gäller norsk black metal gillar jag Mayhem, Burzum och Darkthrone mest, annars gillar jag första vågens black metal mer.
Vad gäller norsk black metal gillar jag Mayhem, Burzum och Darkthrone mest, annars gillar jag första vågens black metal mer.
M-Morbid- Antal inlägg : 1412
Hellbastard skrev:Geten skrev:Jaha, så vad är renodlad döds då? Sånt som gjordes före 1990 innan olika band började spela överdrivet brutalt eller tekniskt eller långsamt eller tog influenser från jazz och skit?
Japp. Räkna dock till Swallowed, de är jävligt bra trots att de spelar sakta.
Swallowed är riktigt bra! 7"an de släppte är hysteriskt bra och riktigt mysig att lyssna på.
M-Morbid skrev:Nifelheim tycker jag är det bästa nu aktiva bandet, men det bästa BM-bandet någonsin är Bathory.
Finns väl inte så jättemycket från första vågen?
Mayhem, Tormentor och Bathory är det jag kan komma på. Master's Hammer kanske?
M-Morbid skrev:Nifelheim tycker jag är det bästa nu aktiva bandet, men det bästa BM-bandet någonsin är Bathory.
Jo Nifelheim är bäst sen Bathory slutade.
Carrion skrev:M-Morbid skrev:Nifelheim tycker jag är det bästa nu aktiva bandet, men det bästa BM-bandet någonsin är Bathory.
Finns väl inte så jättemycket från första vågen?
Mayhem, Tormentor och Bathory är det jag kan komma på. Master's Hammer kanske?
Masters Hammer räknas också dit. Kommer på ännu fler band därifrån som jag gillar. Sarcófago, Bulldozer, Hellhammer och Treblinka har vi ju också. Sedan kan vissa grejer med Destruction (om man tar Sentence Of Death-EP:n) också räknas dit, och tidiga Celtic Frost.
Hellhammer, Celtic Frost och Bulldozer kanske är för thrashiga för att räknas som black, men de har i alla fall varit en viktig influens på många band från den eran och framåt.
Ser inte CF, Hellhammer och Treblinka som black direkt. CF inte öht, Hellhammer knappt. Treblinka har jag alltid sett som döds men det är så jag ser dem.
Jag tycker det är hör till första vågen, släng dit Infernal Overkill, Endless Pain, In The Sign Of Evil och Obsessed By Cruelty också!
pissmannen- Witchfinder General
- Antal inlägg : 327
pissmannen skrev:Jag tycker det är hör till första vågen, släng dit Infernal Overkill, Endless Pain, In The Sign Of Evil och Obsessed By Cruelty också!
Fast det är ju Thrash med lite Black inslag... Enligt mig iallafall.
Det är det nog enligt många, enligt mig är det första vågens BM på grund av känslan man får av de plattorna.
Ren ondska!!
Håller med en aning faktiskt. Stämningen är ju helt perfekt på de tyska thrashbandens plattor! Endless Pain är väl bästa exemplet på ren och skär ondska.
Håller med en aning faktiskt. Stämningen är ju helt perfekt på de tyska thrashbandens plattor! Endless Pain är väl bästa exemplet på ren och skär ondska.
Carrion skrev:Ren ondska!!
Fast bara för det låter ont måste det ju inte vara BM...
Första vågens black är väl mer thrashig överlag jämfört med de norska banden, så jag anser också att även gamla Kreator, Destruction och Sodom räknas. Sedan är det väl svårt att dra en stilgräns inom metal särskilt inom gammal extrem metal.
Thrash, black och death var som i en perfekt legering innan den utvecklades och splittades i de individuella stilarna.
Thrash, black och death var som i en perfekt legering innan den utvecklades och splittades i de individuella stilarna.
Men Bathorys första skiva då? Det är i stort sett bara thrashriff på den, men jag antar att du ändå kallar det för Black Metal?
@Countess: Nejnej men eftersom thrashbanden från det tredje riket hade en ganska stor bm-influens så räknas de ändå med lite.
pissmannen skrev:Men Bathorys första skiva då? Det är i stort sett bara thrashriff på den, men jag antar att du ändå kallar det för Black Metal?
Då jag sade att första vågens black metal är mer thrashig så är självklart den också medräknad, liksom The Return och Under the Sign of the Black Mark.
Black thrash är ju en synonym för första vågens black, så dit räknar vi både thrash med inslag av black och vice versa.
Carrion skrev:@Countess: Nejnej men eftersom thrashbanden från det tredje riket hade en ganska stor bm-influens så räknas de ändå med lite.
Jo jag fattar vad ni menar. Genre-linjer kan ju vara ganska suddiga.
Sida 2 av 4 • 1, 2, 3, 4
Liknande ämnen
» Tipstråd
» Black Metal: Allmänt
» Black Metal som "konst"
» Tystnad - Black Metal
» Black metal är sämst...
» Black Metal: Allmänt
» Black Metal som "konst"
» Tystnad - Black Metal
» Black metal är sämst...