Bästa liveplattan nånsin?
+12
Countess
Adde
piik
Jandelin
M-Morbid
Carrion
Naurbereth
Atlas Musclecore
ThrashDave
Geten
Stenberg
Monoliten
16 posters
Metalforum Exiles :: Musik :: Chillout
Sida 1 av 2
Sida 1 av 2 • 1, 2
Bästa liveplattan nånsin?
När jag skrev "title of the topic" fick jag en déjà vu att jag skapat en sån här tråd redan? Från förra forumet? Skitsam, finns det en kan den här raderas snabbare än jag hinner gå o skita.
Hur som haver, det hela är enkelt, liveplattor är ju lite speciella så jag personligen tycker det är lättare att sätta en favorit där än bland studioplattor, så är det bara.
Dock, det är inte busenkelt ändå, Iron Maiden har ju Live at Donington och Live After Death, huvaligen. Metallica (som jag hatar) har tyvärr gjort en svinbra liveskiva iomed S&M, Blind Guardian hade jag gärna haft med här med "through the looking glass" men det är ju en dvd.
Måste jag välja en väljer jag dock Live at Donington, den var ett litet guldkorn i min samling innan skiten brann upp. Den är bara så gott som perfekt rakt igenom och den känns som slutet på en lång fantastisk era med plattor.
Så: Vilken jävla liveplatta är din favorit? Motivera och namedroppa inte bara, jag tror seriöst aids är roligare det.
Hur som haver, det hela är enkelt, liveplattor är ju lite speciella så jag personligen tycker det är lättare att sätta en favorit där än bland studioplattor, så är det bara.
Dock, det är inte busenkelt ändå, Iron Maiden har ju Live at Donington och Live After Death, huvaligen. Metallica (som jag hatar) har tyvärr gjort en svinbra liveskiva iomed S&M, Blind Guardian hade jag gärna haft med här med "through the looking glass" men det är ju en dvd.
Måste jag välja en väljer jag dock Live at Donington, den var ett litet guldkorn i min samling innan skiten brann upp. Den är bara så gott som perfekt rakt igenom och den känns som slutet på en lång fantastisk era med plattor.
Så: Vilken jävla liveplatta är din favorit? Motivera och namedroppa inte bara, jag tror seriöst aids är roligare det.
Monoliten- Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
- Antal inlägg : 5700
Sv: Bästa liveplattan nånsin?
Black Sabbath - Past Lives.
Herrejävlar säger jag bara, sicken skiva! Så vitt jag vet är det inspelningar tagna från lite olika konserter ihopsatta till en jävligt grym liveskiva.
Den här skivan har allt man kan önska, Hand of Doom som är slö och tung, Symptom of the Universe som är rent jävla röj och sen har vi Wicked World som är hela 19 minuter lång! Magiskt.
En annan favorit är Motörheads No Sleep 'Til Hammersmith.
Vet inte riktigt vad det finns att säga om den här skivan mer än att det är rent jävla Motörhead-röj. Det känns som man sitter på en motorcykel och kör i 200 km/h när man hör den. Och jag älskar det!
Återkommer säkert till den tråden när jag kommit på mer.
Herrejävlar säger jag bara, sicken skiva! Så vitt jag vet är det inspelningar tagna från lite olika konserter ihopsatta till en jävligt grym liveskiva.
Den här skivan har allt man kan önska, Hand of Doom som är slö och tung, Symptom of the Universe som är rent jävla röj och sen har vi Wicked World som är hela 19 minuter lång! Magiskt.
En annan favorit är Motörheads No Sleep 'Til Hammersmith.
Vet inte riktigt vad det finns att säga om den här skivan mer än att det är rent jävla Motörhead-röj. Det känns som man sitter på en motorcykel och kör i 200 km/h när man hör den. Och jag älskar det!
Återkommer säkert till den tråden när jag kommit på mer.
Stenberg- Antal inlägg : 1420
Thin Lizzy - Live and Dangerous är helt enkelt överlägsen.
Främst på grund av att låtarna låter så mycket bättre än de gör på studioalbumen, det finns nya och bättre solon, det är en enorm energi, en platta som man helt enkelt kan lyssna på tills man dör, produktionen är extremt perfekt också.
Främst på grund av att låtarna låter så mycket bättre än de gör på studioalbumen, det finns nya och bättre solon, det är en enorm energi, en platta som man helt enkelt kan lyssna på tills man dör, produktionen är extremt perfekt också.
Gäst- Gäst
Hellbastard skrev:Thin Lizzy - Live and Dangerous
Ah självklart, hur kunde jag glömma den?
Håller med Gaffe helt enkelt, underbar skiva.
Stenberg- Antal inlägg : 1420
Unleashed in the East av Priest.
/thread
Varför? Den är bara bäst helt enkelt.
Förresten är Still Dangerous - Live at the Tower Theatre Philadelphia 1977 en bättre liveskiva än Live and Dangerous.
/thread
Förresten är Still Dangerous - Live at the Tower Theatre Philadelphia 1977 en bättre liveskiva än Live and Dangerous.
Geten- Profeten Geten
- Antal inlägg : 4777
Det är så jävla synd att beast over hammersmith från 82 med maiden inte släpptes som live platta,det är fanimig den bästa jävla livespelning dom gjort.Låtarna låter ju fanimig bättre än på skiva kan jag tycka men har för mig att Mr Harris inte blev nöjd med ljudet så han ville inte göra någon live platta,dock är det kul att spelningen finns med på the early years dvd:en
ThrashDave- Har ingen spaceknapp
- Antal inlägg : 390
Geten skrev:Unleashed in the East av Priest.
/thread
Får helt enkelt hålla med på den poängen. Det finns många djävulskt bra liveplattor som flåsar denna i nacken, men fan... Enligt min mening är det där Judas Priest i sitt esse. Alla i bandet levererar på absolut topp, och om jag får räkna in den bland deras studioalbum så är det den bästa plattan de har släppt.
Ska sitta och fundera lite över andra liveplattor som är bra, men inte lika bäst som den här, senare!
Måste nog säga att jag har Blind Guardians "Tokyo Tales" som favorit
Plattan är awesüme rakt igenom, låtarna, bandet och publikens energi, Hansis röst. Hade varit hur underbart som helst att ha varit där och sett och hört allt live på plats, den låt som ger särskilt mycket ståfräs är "Traveller in Time", från början till slut.. älskar när publiken sjunger med i början ...synd att dem inte kör den live längre..
Plattan är awesüme rakt igenom, låtarna, bandet och publikens energi, Hansis röst. Hade varit hur underbart som helst att ha varit där och sett och hört allt live på plats, den låt som ger särskilt mycket ståfräs är "Traveller in Time", från början till slut.. älskar när publiken sjunger med i början ...synd att dem inte kör den live längre..
Naurbereth- Antal inlägg : 833
Finns ett större antal som jag gillar men vissa utmärker sig mer än andra.
De flesta live-plattorna med Maiden är hur bra som helst men den jag föredrar mest är Maiden England. Låtmaterialet är helt fenomenalt! Ingen Run To The Hills eller The Trooper (för en gångs skull). 6 av 8 låtar från SSOASS och där valde enligt mig de 6 bästa låtarna och lite mer obskyra grejer som The Prisoner, Killers, Still Life och Die With Your Boots On. Blir knappt bättre.
Detta är den enda jag kommer på nu men skall återkomma!
De flesta live-plattorna med Maiden är hur bra som helst men den jag föredrar mest är Maiden England. Låtmaterialet är helt fenomenalt! Ingen Run To The Hills eller The Trooper (för en gångs skull). 6 av 8 låtar från SSOASS och där valde enligt mig de 6 bästa låtarna och lite mer obskyra grejer som The Prisoner, Killers, Still Life och Die With Your Boots On. Blir knappt bättre.
Detta är den enda jag kommer på nu men skall återkomma!
Carrion- Antal inlägg : 5778
Eftersom Maiden, Priest och Thin Lizzy redan nämnts så säger jag:
KISS - Alive!
Fångar originalbandet KISS´ energi, attityd och spelglädje live, på denna liveplatta låter dem som bäst i mitt tycke. Inte det bästa ljudet kanske, men det ska inte vara för välpolerat heller.
Deep Purple - Made In Japan
Även denna platta fångar ett band när dem var som bäst, medlemmarnas lir fullkomligt glöder både attityds- och spelmässigt sett, plus att de leker mycket och drar ut på låtarna med sjysta improvisationer men utan att bli det minsta tråkiga.
KISS - Alive!
Fångar originalbandet KISS´ energi, attityd och spelglädje live, på denna liveplatta låter dem som bäst i mitt tycke. Inte det bästa ljudet kanske, men det ska inte vara för välpolerat heller.
Deep Purple - Made In Japan
Även denna platta fångar ett band när dem var som bäst, medlemmarnas lir fullkomligt glöder både attityds- och spelmässigt sett, plus att de leker mycket och drar ut på låtarna med sjysta improvisationer men utan att bli det minsta tråkiga.
M-Morbid- Antal inlägg : 1412
Iron Maiden- Rock In Rio
Bruce och Adrian är tillbaks i bandet, bandet i toppform och har det riktigt roligt på scenen vilket gör enligt en av deras bästa liveskiva. Live After Death är bättre egentligen men eftersom det är från olika konserter så tog jag inte med den.
Bruce och Adrian är tillbaks i bandet, bandet i toppform och har det riktigt roligt på scenen vilket gör enligt en av deras bästa liveskiva. Live After Death är bättre egentligen men eftersom det är från olika konserter så tog jag inte med den.
talisman live @ sweden rock.... 2005 tror jag det var.
låter så festivaligt och härligt. sommar, sol & bärs.
får rysningar när den plattan går.
I like.
låter så festivaligt och härligt. sommar, sol & bärs.
får rysningar när den plattan går.
I like.
Brukar sällan lyssna på liveplattor med ett band som redan har samma låtar inspelade i studio, gillar att gå på spelningar men band brukar sällan få till samma känsla på inspelningarna. Ett riktigt stort undantag är dock How the West Was Won med Led Zeppelin, alla låtar där är verkligen mycket bättre än studioversionerna.
Adde- Antal inlägg : 53
Made in Japan, Live and Dangerous, Alive! och Live at Last ligger nog högst på listan... Kan hända att jag glömt någon. Varför? Därför att de är så jävla bra.
Countess- Antal inlägg : 1265
ThrashDave skrev:Det är så jävla synd att beast over hammersmith från 82 med maiden inte släpptes som live platta,det är fanimig den bästa jävla livespelning dom gjort.Låtarna låter ju fanimig bättre än på skiva kan jag tycka men har för mig att Mr Harris inte blev nöjd med ljudet så han ville inte göra någon live platta,dock är det kul att spelningen finns med på the early years dvd:en
Den finns med på skiva i Eddies archive boxen, och det är hela spelningen. Den som är med på den Dvden som du nämde är inte hela spelningen...jag har den och den knäcker allt i sin väg!
Fidde- Antal inlägg : 209
Har Beast over Hammersmith på Iron Maiden:The Early Years-dubbeldvdn!
Asbra, som vanligt med Maiden.
This is a no-brainer.
Deep Purple - Made in Japan
Deep Purple - Made in Japan
Hammerheart- The Banhammer
- Antal inlägg : 4278
M-Morbid skrev:Har Beast over Hammersmith på Iron Maiden:The Early Years-dubbeldvdn!
Bruce har aldrig låtit bättre live än på den. Tycker han gapar lite väl mycket på Live After Death, som i övrigt är grym. Maiden England är annars en favorit.
Svullet_Rektum- Svullom Rektorum Absurdum
- Antal inlägg : 4534
Pink Floyds "Pulse" livejävel är makalöst svinasgrym. Solot i Comfortably Numb är ett av de bästa jag hört. Allt låter top notch hela dubbelskivan igenom. Svullom! Åsikter?
Geten skrev:Unleashed in the East av Priest.
/thread
Har inget stort intresse för live-grejer om dom inte är i videoformat,.
Men denna talar för sig själv.
Scullicon- Antal inlägg : 1392
Pappa Doom skrev:Pink Floyds "Pulse" livejävel är makalöst svinasgrym. Solot i Comfortably Numb är ett av de bästa jag hört. Allt låter top notch hela dubbelskivan igenom.
Också bra liveplatta! Fångar bandets atsmosfär och mystik klockrent.
M-Morbid skrev:Pappa Doom skrev:Pink Floyds "Pulse" livejävel är makalöst svinasgrym. Solot i Comfortably Numb är ett av de bästa jag hört. Allt låter top notch hela dubbelskivan igenom.
Också bra liveplatta! Fångar bandets atsmosfär och mystik klockrent.
Förutom att den viktigaste medlemmen inte är med...
Fidde skrev:ThrashDave skrev:Det är så jävla synd att beast over hammersmith från 82 med maiden inte släpptes som live platta,det är fanimig den bästa jävla livespelning dom gjort.Låtarna låter ju fanimig bättre än på skiva kan jag tycka men har för mig att Mr Harris inte blev nöjd med ljudet så han ville inte göra någon live platta,dock är det kul att spelningen finns med på the early years dvd:en
Den finns med på skiva i Eddies archive boxen, och det är hela spelningen. Den som är med på den Dvden som du nämde är inte hela spelningen...jag har den och den knäcker allt i sin väg!
det var fan mer än jag visste men får försöka leta upp den då,jaså är spelningen längre det var fan,men ja sett hela på youtube någongång,där lirade dom ju total ecplipse med bortglömd pärla kan jag tycka :cyclops:
ThrashDave- Har ingen spaceknapp
- Antal inlägg : 390
Sida 1 av 2 • 1, 2
Metalforum Exiles :: Musik :: Chillout
Sida 1 av 2
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet