Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Religionshat

+10
Svartesmeden
Antagonist
AdverseSphere
Carrion
Svullet_Rektum
Peggyfier
Karate-Molin
Fylgja
Monoliten
Tartaros11
14 posters

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 sön 2 okt - 19:18:16

Nej tack.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Gäst sön 2 okt - 19:19:15

Okej.

Tro vad du vill, men håll käften.

Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 sön 2 okt - 19:22:58

Gör det själv. Detta är en diskussion, lite svårt att hålla käften när man ska delta i en sådan, till skillnad från dig som inte verkar kunna föra en riktig diskussion utan att börja med påhopp.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Gäst sön 2 okt - 19:24:44

Vi kan diskutera detta i evigheter utan att komma fram till något. Jag gör inget påhopp på dig rent personligen utan på folk som är som dig i allmänhet. Sen att du tar åt dig är en helt annan sak.


Gäst
Gäst


Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 sön 2 okt - 19:29:37

Menar du inget personligt så bör du gå om svenskakurserna i skolan.
"...din idiot. Du är sexton år och vet ingenting om verkligheten."

"Du är precis lika dum i huvudet som en kristen människa. Gå och dö."

I alla fall.. Håller med om att vi inte lär komma fram om något, men får i alla fall se vad folk tycker och tänker och varför.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Fylgja sön 2 okt - 20:26:19

Får man fråga vad det är du tror på Tartaros11?
Fylgja
Fylgja

Antal inlägg : 83
Join date : 11-09-17
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 mån 3 okt - 4:44:34

Javisst. Jag följer ingen specifik tro eller strömning, men är esoteriskt aktiv och inspirerar mig av Crowley, kabbala, o.s.v.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Naurbereth mån 3 okt - 8:51:08

Mitt ex var en extrem religionshatare, och vi rök ofta ihop pga det. Är ateist, men har behållit en del traditioner av religionen jag föddes i för att jag växt upp med det har det därför mer som någon vana än att man egentligen tror något. Hamnade dagligen i otäcka bråk om varför jag inte äter fläsk kött, varför jag är med när de i min familj och släkt firar högtider..etc. gick över i aggressivitet från hans sida..slutade med att att man kände sig som ett jäkla missfoster i hans ögon.
Okej om man inte tycker om religion, men tycker inte att man ska attackera någon..låter ju inte min livsstil gå ut över andra. Nu säger jag absolut inte att man inte får diskutera men det finns ju skillnad på det och det som jag varit med om.
Naurbereth
Naurbereth

Antal inlägg : 833
Join date : 10-01-31
Age : 33
Ort : Stockholm

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Peggyfier mån 3 okt - 10:13:01

Tartaros11 skrev:Religion kan både vara bra och dålig. Religion är ett bra sätt att utforska det okända, sig själv, och det "icke-materiella". Tyvärr är det samtidigt ett effektivt maktredskap. Och ni religionshatare verkar bara se den negativa sidan av det?

Varför skulle man behöva religion för att utforska "det okända"? Tycker inte att det behöver finnas ett samband mellan religion och det som folk kallar övernaturligt, särskilt de som faktiskt är helt hundra på att de reinkarnerats eller dylikt blandar sällan in religion i det hela, för det blir bara blaj av det då.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 mån 3 okt - 10:31:08

Religion kan användas som ett redskap till just de syftet, men det finns ju betydligt bättre metoder.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten mån 3 okt - 10:45:37

Vad är det för metoder då?
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Peggyfier mån 3 okt - 11:02:07

Så vad finns det för bra grejer med religion som inte kan uppnås på andra sätt? Har inte hört nåt hållbart än.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Antagonist mån 3 okt - 12:50:23

Tartaros11 skrev:Religion kan användas som ett redskap till just de syftet, men det finns ju betydligt bättre metoder.

På vilket sätt är religion ett redskap att utforska det okända? Är inte de flesta religioner redan säkra på vad som är, och inte är? Är inte religion förnekelse av observation, så tron kan hållas stark?

Vetenskap, däremot, är ett utmärkt redskap för att utforska det okända. Med hjälp av vetenskap har vi fått svar på så JÄVLA många frågor, och varje gång vi fått svar på något, så har det visat sig att det INTE är något övernaturligt eller gudomligt.
Antagonist
Antagonist

Antal inlägg : 1043
Join date : 10-07-21
Age : 32
Ort : skoggen :O

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten mån 3 okt - 13:17:34

Religion ger så gott som alla svar på de flesta frågor du kan tänkas ha utan att du behöver veta något om något överhuvudtaget, hade alla olika grenar inom vetenskapen varit lika enkel att förstå sig på hade det sett annorlunda ut här i världen.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Scullicon mån 3 okt - 15:26:00

Folk överallt i världen får uppenbarelser från olika ''högre makter'' näst intill dagligen.
Jag säger inte att jag tror på de de säger och accepterar en högre makt, men eftersom de inte går att helt och hållet går att säga att de har fel så är de ju inte omöjligt.

Självklart är de viktigt att ifrågasätta allt.
Men den som tvärt säger emot allt vad som gudomligt heter är för mig precis som en religiös fundamentalist som inte erkänner något annat än hans egen sanning.

Trångsynt.

Alla har olika behov och därför olika verktyg för att nå sina mål.
Så religionshatare.
Vart är de skon klämmer?
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Peggyfier mån 3 okt - 15:39:39

Jag vill bara höra ett legitimt argument till varför religion är bra. Särskilt organiserad religion då. Jag är själv inte helt stängd inför allt vad övernaturligt heter, det är om inte annat intressant att läsa om, men däremot så har jag svårt att se vad just organiserad religion gör som är bra, och som inte kunnat göras på bättre sätt. Det är inte själva tron som är det allra sämsta med religion.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Atlas Musclecore mån 3 okt - 15:40:53

Scullicon skrev:Folk överallt i världen får uppenbarelser från olika ''högre makter'' näst intill dagligen.
Jag säger inte att jag tror på de de säger och accepterar en högre makt, men eftersom de inte går att helt och hållet går att säga att de har fel så är de ju inte omöjligt.

Självklart är de viktigt att ifrågasätta allt.
Men den som tvärt säger emot allt vad som gudomligt heter är för mig precis som en religiös fundamentalist som inte erkänner något annat än hans egen sanning.

Trångsynt.

Alla har olika behov och därför olika verktyg för att nå sina mål.
Så religionshatare.
Vart är de skon klämmer?

Gillar själv teorin/hypotesen om att andlighet uppstod, eller hur man nu ska uttrycka sig, när hjärnan utvecklades såpass att den kunde uppfatta koncept som "ingenting" och "döden". Om vi ska gå på det mer vetenskapliga spåret.

Men vad är det du finner så fundamentalt trångsynt med att åsidosätta andlighet som något relevant? Bara för att det är en relativt allmängiltig känsla/upplevelse? Då borde man ju ha samma respekt för psyko/sociopater o.s.v. också.

I alla fall tycker jag att det kan likställas med det hela, om vi nu ska blanda in det här med "sanningar". Precis som Davve skrev tidigare så är det hela med tro som argument för sin världsuppfattning helt jävla skevt, det är inte värt mycket alls, om något.

Att leva i en värld där folk kan hävda sig enbart på sin tro och vanföreställningar för att influera hur samhället utvecklas och utformar sig, ett samhälle som de flesta är en del av utan att kunna undfly det hela, är perverst. Därav mitt religions"hat".

Däremot får folk gärna sitta stilla på sin kammare och vara hur vrickade de vill, för det är även jag på andra plan. Men det står utanför konsekvenser för andra människor som inte vill ha något med mig att göra.
Atlas Musclecore
Atlas Musclecore
The Iron Bloke
The Iron Bloke

Antal inlägg : 7064
Join date : 10-01-30
Age : 34
Ort : En Hjärtlös Stad

http://metalexiles.friendhood.net

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten mån 3 okt - 17:02:32

Det är ju ganska enkelt att hävda att det inte finns någon gud, rätt jävla mycket talar för det, att bevisa det dock går ju inte. Den där sista lilla ståltråden som de troende fårasen hänger på liksom. Jag hatar religion för allt ont det har gjort, allt ont det gör och allt ont det kommer göra och för att jag kan verkligen föreställa mig hur mycket bättre världen skulle vara utan skiten. Jag vetefan om man kan kalla det trångsynt när bevisen ligger så tydligt framför dig, det är som att Gud skulle ha visat sig och blivit filmad och intervjuad och grejer men jag skulle vägra tro på fanskapet likt förbannat. Vrid på det så har du religion.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Carrion mån 3 okt - 17:30:05

Sånt här ogillar jag. Jävla penga-as! hehu the solution bullshit

Carrion
Carrion

Antal inlägg : 5778
Join date : 10-03-10
Age : 32
Ort : Isle Of Avalon

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Scullicon mån 3 okt - 18:49:05

Atlas Musclecore skrev:

Gillar själv teorin/hypotesen om att andlighet uppstod, eller hur man nu ska uttrycka sig, när hjärnan utvecklades såpass att den kunde uppfatta koncept som "ingenting" och "döden". Om vi ska gå på det mer vetenskapliga spåret.

Men vad är det du finner så fundamentalt trångsynt med att åsidosätta andlighet som något relevant? Bara för att det är en relativt allmängiltig känsla/upplevelse? Då borde man ju ha samma respekt för psyko/sociopater o.s.v. också.

I alla fall tycker jag att det kan likställas med det hela, om vi nu ska blanda in det här med "sanningar". Precis som Davve skrev tidigare så är det hela med tro som argument för sin världsuppfattning helt jävla skevt, det är inte värt mycket alls, om något.

Att leva i en värld där folk kan hävda sig enbart på sin tro och vanföreställningar för att influera hur samhället utvecklas och utformar sig, ett samhälle som de flesta är en del av utan att kunna undfly det hela, är perverst. Därav mitt religions"hat".

Däremot får folk gärna sitta stilla på sin kammare och vara hur vrickade de vill, för det är även jag på andra plan. Men det står utanför konsekvenser för andra människor som inte vill ha något med mig att göra.



Uttryckte mig lite fel på ett ställe där, Låter som att jag ställer ateister och rel. fundamentalister i samma led, de var inte tanken, Jag menar snarare de som sitter och spyr galla över allt vad religion heter bara för att de inte har den sidan själva och lägger krig och förtryck mm som ett utlopp av enbart religiösa uppfattningar, Finns ju gott om andra anledningar.

Visst är det lite perverst att de finns samhällen som har såpass starka vanföreställningar att allt kretsar kring de.
Men man kan ju inte fly från att vi ser på det ur ett västerlänskt perspektiv, De finns garanterat kulturer som ser våran världssyn som pervers.

Självklart är det härligt om alla kunde hålla sina egna ritualer och riter hemma och inte ta upp det utanför, men i praktiken är det nog inte möjligt.

Och Peggyfier, Jag håller med dig. Själva Tron som folk har är det inget fel på, Folk på tro på vad de vill, jag skulle inte säga att jag tycker religion är bra, finns fler dåliga sidor än bra.

Doom, Visst världen skulle kunna vara bättre utan skiten, men de är ju bara en vision, i verkligheten så finns de här.
Ledsen men förstår inte de där med att hänga upp sig på tanken om en värld utan.

Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten mån 3 okt - 19:04:01

Jo men jag gillar att fantisera om bättre världar och alternativa existenser etc. Det betyder dock inte att jag tänker acceptera att religion ska finnas så länge det finns människor eller något i den stilen. Inte en chans.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Scullicon mån 3 okt - 20:13:50

Ok, Jag behandlar ju ämnet religion varje dag så jag har mer eller mindre accepterat tanken på att de är som de är. Något jag inte skulle gjort för ett halvår sedan,
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten mån 3 okt - 21:23:29

Acceptans är första steget mot totalt nederlag, brutna ben, soppskålar och frälsningsarmén. Lita aldrig på ljusdyrkarna.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av AdverseSphere mån 3 okt - 21:37:01

Jag har då aldrig känt mig hotad av en dragspelstant med insamlingsbössa.
AdverseSphere
AdverseSphere

Antal inlägg : 173
Join date : 10-06-06
Age : 111

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 mån 3 okt - 22:23:51

Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 3 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 3 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet