Metalforum Exiles
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

Religionshat

+10
Svartesmeden
Antagonist
AdverseSphere
Carrion
Svullet_Rektum
Peggyfier
Karate-Molin
Fylgja
Monoliten
Tartaros11
14 posters

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Gå ner

Religionshat - Sida 4 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Monoliten tis 4 okt - 7:07:21

AdverseSphere skrev:Jag har då aldrig känt mig hotad av en dragspelstant med insamlingsbössa.

Var inte vad jag menade heller.

@Turtleros11: Fan, försök svara på de frågor bland andra Peggyfier ställde istället för att slänga upp rolligga viddeozz.
Monoliten
Monoliten
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I
Grand Bear Sebiwalrus Whiskyguzzler I

Antal inlägg : 5700
Join date : 10-01-30
Age : 35
Ort : Vermelandia

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 4 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 tis 4 okt - 7:31:15

Det finns ju olika typer av religion. Även om t.ex buddhism har en politisk del så fokuserar den på att individen genom livsregler och esoterisk aktivitet uppnår en form av evig vila efter döden. Sådan religion som liksom är "individuell" förstår jag inte hur man kan störa sig på.

Organiserad religion är jag inte heller särskilt glad på, beroende på vilken form det är. Det finns ju organiserat på de sättet att religionsutövare ska få träffa likasinnade och få minnesvärda upplevelser, och så finns de ju organiserat på de sättet att en person hamnar i en stor maktposition genom religionen - och KAN därför påverka samhället negativt. Sen får man tillägga att vad som är eran verklighet inte alltid är någon annans verklighet. T.ex: Där Vatikanstaten ligger finns det otroligt många katoliker, att dem sedan väljer att tro på allt vad påven säger och vad det får för konsekvenser är deras ensak.

Antagonist skrev:
Tartaros11 skrev:Religion kan användas som ett redskap till just de syftet, men det finns ju betydligt bättre metoder.

På vilket sätt är religion ett redskap att utforska det okända? Är inte de flesta religioner redan säkra på vad som är, och inte är? Är inte religion förnekelse av observation, så tron kan hållas stark?

Vetenskap, däremot, är ett utmärkt redskap för att utforska det okända. Med hjälp av vetenskap har vi fått svar på så JÄVLA många frågor, och varje gång vi fått svar på något, så har det visat sig att det INTE är något övernaturligt eller gudomligt.

Vetenskapen är en metod, och även metoder (som jag antar) du kallar skitsnack. D.v.s olika typer av andlighet etc.
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 4 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Peggyfier tis 4 okt - 8:50:57

Fast Buddhism bygger som alla andra religioner på strävan efter något bättre, dvs nirvana. Och det är en också en sån där sak som känns skev med religion, att de uppmanar människor att leva för något annat än livet de har nu.

Men ja, Buddhism är ju den mest sympatiska av alla religioner, det kan jag definitivt säga.

Katolicismen däremot, jävlar. Undrar hur mycket man hade kunnat minska antalet som insjuknar i Aids varje år om inte påven sagt att folk inte får använda kondom. För att inte tala om överbefolkningen. Så går det när man har en idiot som andlig ledare.
Peggyfier
Peggyfier
Elizabeth Bathory
Elizabeth Bathory

Antal inlägg : 1737
Join date : 10-01-30
Age : 31
Ort : Fjollträsk

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 4 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Scullicon tis 4 okt - 17:48:13

Monoliten skrev:Acceptans är första steget mot totalt nederlag, brutna ben, soppskålar och frälsningsarmén. Lita aldrig på ljusdyrkarna.

Beror på, om man skulle acceptera en trosuppfattning som sanning då skulle vissa kalla de för ett totalt nederlag.
Jag menade att acceptera att folk kommer att fortsätta utöva sina riter till sina gudar eller va de nu kan vara i våran omgivning hur illa vi än tycker om de.
Scullicon
Scullicon

Antal inlägg : 1392
Join date : 10-09-12
Age : 36
Ort : Göteborg

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 4 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Tartaros11 ons 5 okt - 5:01:05

Scullicon skrev:Jag menade att acceptera att folk kommer att fortsätta utöva sina riter till sina gudar eller va de nu kan vara i våran omgivning hur illa vi än tycker om de.

Äcksakt. tummen upp
Tartaros11
Tartaros11

Antal inlägg : 166
Join date : 11-01-13
Age : 29

Till överst på sidan Gå ner

Religionshat - Sida 4 Empty Sv: Religionshat

Inlägg av Sponsored content


Sponsored content


Till överst på sidan Gå ner

Sida 4 av 4 Föregående  1, 2, 3, 4

Till överst på sidan


 
Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet